RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Jacob's Concept Store
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Achterstallen en groeipijnen bij Jacob’s Conceptstore

icon
Algemeen7 maart, 2024
Thomas Nouws, Jacob's Concept Store

Jacob’s Conceptstore groeit pijlsnel: zaterdag opende nog een nieuwe winkel in Mortsel. In vier jaar tijd groeide de keten naar 22 winkels. Het concept, dat een platform wil bieden aan lokale makers, heeft nu het buitenland op het oog. Maar gaat het té hard? Er weerklinken echo’s over de schaduwkant van het succes.

Expansiegolf ingezet

Sinds 2020 maakt Jacob’s Conceptstore een gestage opmars in de Belgische winkelstraten. Oprichter Thomas Nouws bedacht een innovatief concept dat de marktplaats- of platformstrategie naar de fysieke winkel brengt. In de winkels verkopen lokale makers (een 25-tal per winkel) hun geschenken, decoratie, accessoires en andere snuisterijen.

De troeven zijn niet alleen het creatieve aanbod, maar ook het lagekostenmodel: deelnemende makers verbinden zich ertoe minstens een dag per maand de winkel open te houden, terwijl ze ook instaan voor hun eigen bevoorrading. Elke maker heeft een stand met zijn/haar producten, Jacob’s huurt het pand en zorgt voor de inrichting. Hun betaling gebeurt via een commissie op de verkoop.

Schaalbaar? Jazeker: in het eerste jaar openden al vier winkels, vorige zomer deelde Nouws de ambitie mee om elke maand liefst acht nieuwe locaties te openen. Na een eerste vestiging buiten Parijs mikt de ondernemer op verdere expansie in België, Nederland en Frankrijk. Tegelijk worden alle winkels gerenoveerd volgens een nieuwe huisstijl, wil Jacob’s Conceptstore “professionaliseren” en probeert de keten haar pop-upcontracten in te ruilen voor vaste locaties.

Cashflow in het gedrang?

“De komende maanden zullen pittig worden”, deelde Nouws zelf met RetailDetail. Ook voor de deelnemende makers, zo blijkt. De maandelijkse uitbetalingen – normaal begin volgende maand, afhankelijk van de bank maximaal dertig dagen na afloop van de maand – bleven in augustus achter. Tijdelijke cashflowmoeilijkheden, gaf het bedrijf toe in communicatie die de redactie kon inkijken.

Begin dit jaar laten de uitbetalingen opnieuw op zich wachten. Een groeiend aantal makers meldt via sociale media en groepchats aan mede-ondernemers dat ze nog op hun commissies van december te wachten: sommigen op gedeeltelijke, anderen op volledige uitbetalingen. De onrust en het rumoer onder de ondernemers onderling neemt toe, een aantal nam inmiddels een incassobureau onder de arm.

Schoon schip in Wijnegem

Zich luidop uitspreken durven ze echter niet, uit vrees dat de samenwerking wordt opgezegd of omdat ze nog op uitbetaling wachten. “Bij klachten of kritiek wordt de samenwerking bruusk stopgezet”, getuigen meerdere makers op voorwaarde van anonimiteit. Een clausule in het contract stelt immers dat de samenwerking per direct beëindigd kan worden als de ondernemer schade aan de werking of het imago toebrengt, zonder opgave van reden.

Dat de samenwerking soms aan een zijden draadje hangt, blijkt ook uit de brief die de makers in de winkel van Wijnegem recent ontvingen. Die zal enkele maanden sluiten voor renovatie, nadien heropent de shop met een compleet nieuw concept. De huidige aanbieders krijgen er hun plaats niet terug. Toeval of niet: een aantal ondernemers zou er in februari al uit eigen beweging vertrokken zijn, nadat de uitbetaling voor januari uitbleef.

“Willen gerespecteerd worden”

In de geslaagde crowdfunding eind oktober – 139 investeerders financierden samen 343.500 euro – gaf Jacob’s Conceptstore aan “de eigen voorraad wat aan te willen sterken”, terwijl het bedrijf ook eigen artikelen begint te produceren en verdelen via een eigen groothandel. Wil de keten minder afhankelijk worden van zijn platformmodel en de bijhorende makers?

“Op vraag van ontwerpers krijgen we alsmaar meer de vraag om producten aan te bieden zoals rollen inpakpapier of houders voor hun wenskaarten, die klanten graag wensen te kopen en ondersteunend zijn voor hun producten, alsook om hun werking in de winkel te versoepelen”, reageert oprichter Nouws.

Winkels runnen met alleen een roterende poule van vaak semiprofessionele ondernemers (al dan niet in bijberoep) als winkelbedienden blijkt immers ook geen evidentie. De redactie kon een veelvoud aan klachten inkijken over vuil achtergelaten winkels, vestigingen die gesloten blijven wegens afwezigheden en spullen die verdwijnen.

“Het is een ontzettend mooi concept”, zeggen de (ex-)leveranciers unaniem, maar sinds de renovatie- en expansiegolf van dit najaar voelen ze zich niet meer gerespecteerd. “Ondernemers willen gerespecteerd worden. Open en transparante communicatie zou al een heel eind gaan.”

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Target en Walmart onderuit: kunnen Amerikaanse retailers importtarieven “gewoon opeten”?

    De Amerikaanse retailreus Target ziet zijn omzet dalen en verlaagt zijn verwachtingen voor het hele jaar. Walmart-CEO Doug McMillon waarschuwde al de ‘Trump-tarieven’ de prijzen zullen doen stijgen, en haalde zich daarmee de woede van de president op de hals. Stevent de Amerikaanse retail af op een crisis?

  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Waarom merken en retailers samen op zoek moeten naar hun meest waardevolle klanten

    Shoppers die trouw zijn aan een merk, zijn doorgaans ook trouw aan de retailer waar ze dat merk kopen. Beide partijen hebben er dan ook alle belang bij om op basis van gedeelde klantdata op hun meest waardevolle klanten te focussen.

  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    Cyberaanval kost Marks & Spencer 300 miljoen pond

    De gevolgen van de recente cyberaanval zullen nog tot in juli voelbaar blijven, waarschuwt Marks & Spencer, dat een impact van zowat 300 miljoen pond (355 miljoen euro) verwacht op de operationele winst.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN