RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Action
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Nederland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Action boekt fors meer winst: extra kosten vallen mee

icon
Algemeen10 november, 2022

Action haalde dit jaar tot nu toe ruim een kwart meer omzet, de brutowinst steeg zelfs meer dan een derde. De non-fooddiscounter kan de kosten nog goed beheersen, terwijl weer veel meer mensen over de vloer komen.

Beperkte extra kosten

Voor Action zijn het gouden tijden: consumenten zijn niet meer bang van corona, maar van een koopkrachtcrisis en vinden dus weer volop hun weg naar de discountketen. Eigenaar 3i deelt mee dat de bezoekersaantallen in de eerste negen maanden aanzienlijk hoger waren dan vorig jaar, en dat vertaalt zich ook in betere verkoopcijfers.

De omzet steeg in de voorbije drie kwartalen met 27% van 4,8 naar 6,1 miljard euro. Op vergelijkbare basis steeg de omzet met 15,7% in de periode tot 2 oktober. Over de afgelopen twaalf maanden steeg de EBITDA met 35% tot 1,036 miljard euro. De omzet stijgt volgens 3i in alle landen en categorieën, terwijl de marges nog steeds goed onder controle blijven. Action is een van de weinige retailers die het over “beperkt gestegen bedrijfskosten” heeft.

182 nieuwe winkels

Hoewel 3i voor 2023 “moeilijke macro-economische omstandigheden” verwacht, die “zowel de consument als het bedrijfsleven voor aanzienlijke uitdagingen zullen blijven stellen”, rekent de investeerdersgroep erop dat Action de verwachtingen blijft overtreffen. De discounter blijft zich namelijk uitbreiden in Europa en veel nieuwe klanten aantrekken. Ook het feit dat het aanbod en de categorieën zo flexibel zijn, helpt de kosten te drukken.

Action opent dit jaar in totaal 182 nieuwe winkels. Met name de uitrol in Polen en Tsjechië verloopt goed, terwijl ook nieuwkomers Italië en Spanje een sterke eerste omzet laten zien. De keten wil er bijgevolg sterk verder uitbreiden. Komend jaar openen nog drie nieuwe distributiecentra, na de opening van een nieuwe hub in Le Havre dit jaar.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    Cyberaanval kost Marks & Spencer 300 miljoen pond

    De gevolgen van de recente cyberaanval zullen nog tot in juli voelbaar blijven, waarschuwt Marks & Spencer, dat een impact van zowat 300 miljoen pond (355 miljoen euro) verwacht op de operationele winst.

  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    Europa wil heffing op kleine e-commercepakketjes

    Met een heffing van twee euro op elk klein pakje dat Europa binnenkomt, wil de Europese Commissie de douanecontroles financieren, nu de toevloed aan pakjes van Shein en Temu blijft toenemen.

  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    “Opmars TikTok werpt schaduw op retailsector”

    Sociale media blijven voorlopig eerder een inspiratiebron dan een direct verkoopkanaal, maar de vraag is hoe lang nog. Met de “onwaarschijnlijke” opmars van TikTok voelen retailers de druk van een opkomend retailmodel, suggereert een nieuwe studie.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN