Action heeft opnieuw een sterk kwartaal achter de rug en verwacht in het tweede kwartaal de mijlpaal van 3000 winkels te bereiken. Vorige maand ging de discounter onder grote belangstelling van start in Zwitserland.
Een nieuwe winkel per dag
De netto-omzet van Action steeg in het eerste kwartaal van dit jaar met 17% naar 3,5 miljard euro, de vergelijkbare omzet steeg met 6,2%. De retailer opende 49 bijkomende winkels, wat het totaal op 2.967 winkels brengt. Wekelijks krijgen die winkels gemiddeld 19,7 miljoen klanten over de vloer, dat zijn 2,9 miljoen klanten meer dan in dezelfde periode vorig jaar.
De retailer zegt op schema te liggen om in 2025 gemiddeld minstens één nieuwe winkel per dag te openen. In totaal moeten er dit jaar ongeveer 370 winkels bijkomen, waarbij het aantal openingen in de loop van het jaar versnelt. In het tweede kwartaal verwacht het bedrijf dan ook de mijlpaal van 3.000 winkels te bereiken: “Dit moment zal worden gevierd met klanten, collega’s en leveranciers”, aldus het persbericht.
Sterke start in Zwitserland
Op 5 april opende Action de eerste winkel in Zwitserland, het dertiende land voor de keten. De winkel in Bachenbülach, nabij Zürich, opende onder “overweldigende” belangstelling en boekte recordverkopen de eerste dagen. Zwitserland ziet er net zo veelbelovend uit als de bestaande Action-landen, zegt de retailer, die er intussen al twee bijkomende winkels opende. Dit najaar volgt land nummer veertien: Roemenië.
“De wereld ervaart een volatiel en onzeker begin van 2025. In deze marktomstandigheden zien we dat consumenten blijven terugkeren naar Action voor hun alledaagse benodigdheden en huishoudelijke aankopen”, zegt CEO Hajir Hajji: “Onze unieke formule van goede kwaliteitsproducten tegen de laagste prijs, gecombineerd met onze vooruitgang op het gebied van duurzaamheid, zijn de belangrijkste drijfveren van onze snelle groei en dat werkt overal.”