RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Action bijna zes miljard euro waard

icon
Algemeen19 november, 2018

Non-fooddiscounter Action heeft het afgelopen halfjaar liefst 135 nieuwe winkels geopend. De keten zou ook al bij de 5,9 miljard euro waard zijn volgens eigenaar 3i, die wil de discounter dan ook koste wat het kost in portefeuille houden.

 

3,4 miljard euro en 1200 winkels

Action groeit nog steeds als kool: de discountketen is vandaag bijna 5,9 miljard euro waard, aldus eigenaar 3i in het halfjaarrapport. Dat is al flink meer dan de 5,2 miljard euro die de discounter een halfjaar eerder naar schatting waard was. Vandaag is de keten goed voor een jaaromzet van zo’n 3,4 miljard euro en ruim 1200 winkels. De forse groei heeft het vooral te danken aan de snelle expansie: op zes maanden tijd opende Action maar liefst 135 nieuwe winkels. Toch groeide de omzet ook in de bestaande winkels met 3% ten opzichte van een jaar eerder, en dat ondanks de hete zomer die veel mensen van het shoppen hield. 

 

Logistiek is de groei zelfs niet bij te houden, geeft CEO Simon Borrows toe. Vooral in Frankrijk kunnen de distributiecentra niet volgen: daarom ziet de keten zich genoodzaakt om de geplande opening van twintig nieuwe winkels met enkele maanden uit te stellen. Ook worden zes nieuwe distributiecentra gebouwd in het komend anderhalf jaar, met name in Duitsland, Frankrijk, Polen en Slovakije.

 

Eigenaar 3i wil aandelen niet kwijt

Aan het groeiverhaal komt voorlopig geen einde, klinkt het nog bij 3i: de komende jaren wil de investeerder de omzet bij Action naar de tien miljard euro krijgen. Om dat mogelijk te maken, moet de eigenaar eerst wel zorgen dat het de keten niet (gedeeltelijk) kwijtspeelt: 3i zoekt naar een concrete oplossing om het deel van de aandelen te behouden dat is ondergebracht in het beleggingsfonds Eurofund V. Dat fonds loopt over een jaar af en een deel van de participerende beleggers heeft al aangegeven eruit te willen.

 

Bij de bekendmaking van de halfjaarcijfers liet de CEO alvast weten dat het de participatie in Action in ieder geval niet wil verkopen of naar de beurs wil brengen. Daarvoor brengt de Nederlandse discountketen de Britse investeringsgroep te veel op. Er zal dus een manier worden gezocht om de beleggers uit te betalen zonder de aandelen van de hand te doen. 3i hoopt de zaak op te kunnen lossen met een aandelenruil: wellicht zullen de aandelen bij afloop van de duur van het fonds, in november 2019, verdeeld worden onder de beleggers die wel nog opnieuw willen intekenen.

 

In Eurofund V zijn 35% van de aandelen van Action ondergebracht, in een zet van 3i om bij de overname van de keten in 2011 niet het volledige bedrag zelf te moeten ophoesten. Zo’n 44% kocht 3i toen wel met eigen kapitaal. De overige aandelen zouden in handen zijn van een andere investeerder en het eigen management van de non-fooddiscounter.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen28 mei, 2025
    Moederbedrijf Temu ziet winstdaling door handelsoorlog

    Als gevolg van Amerikaanse invoertarieven, maar ook van toegenomen concurrentie op de Chinese thuismarkt, gaat de winst 50% lager bij PDD Holdings, het moederbedrijf van de koopjesapp Temu.

  • icon
    Algemeen27 mei, 2025
    Retailevenement in Parijs van start op cruciaal moment

    (Publireportage) Vijf jaar geleden stonden retailexperts in de rij om voorspellingen te doen die achteraf zeer onnauwkeurig bleken, over de toekomst van de detailhandel in een tijd waarin online boodschappen boomden en de rol van supermarkten in twijfel werd getrokken omdat de pandemie de onlineverkoop van eten, drinken en essentiële...

  • icon
    Algemeen27 mei, 2025
    Hema verjongt aan vooravond van honderdste verjaardag

    Liefst 125 Hema-winkels kregen vorig jaar een nieuw jasje. Met succes, want de bijna honderd jaar oude keten groeide in 2024 met 2% en wist ook meer jongeren aan te trekken.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN