RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Action-topman ziet groeimogelijkheden in grote steden

icon
Algemeen12 juli, 2021

Action telt vandaag 198 winkels in België, maar toch ziet CEO Sander van der Laan nog groeikansen in ons land. Hij wil meer focussen op grote steden en overdekte winkelcentra.

 

Een winkel in elke gemeente van Brussel

Nog dit jaar wil Action zijn 200ste winkel openen in België. Er is immers nog genoeg ruimte voor groei, verzekert van der Laan, die sinds 2015 aan het hoofd staat van de koopjesketen. Het bedrijf is zich wel meer gaan richten op de grote steden, zoals Antwerpen, Brussel en Charleroi. Daarnaast opent Action sinds kort ook nieuwe filialen in winkelcentra. “Dat zouden we tien jaar geleden niet gedaan hebben”, zegt de topman aan Trends Tendances. “Overigens zouden die winkelcentra ook geen rekening met ons gehouden hebben.”

 

Action wil zijn waar de klanten zijn. Het betekent onder meer dat de winkelketen in elke gemeente van de Brusselse regio aanwezig wil zijn. Dat het duurder uitvalt en op logistiek vlak gecompliceerder is, neemt de retailer er dan maar bij. “Aangezien we al bijna 200 winkels hebben, is het tijd om ons dichter bij de stadscentra te vestigen als we er nog een paar willen toevoegen.” Dat de huurprijzen de laatste tijd snel gedaald zijn, is uiteraard een meevaller.

 

In totaal wil Action dit jaar liefst 300 nieuwe verkooppunten te openen in negen landen. Door de crisis liep de uitrol in Noord-Italië en Tsjechië wel wat vertraging op, maar “we zijn er nu. En begin volgend jaar openen we onze eerste winkel in Spanje, in Catalonië.” De meeste nieuwe winkels zullen dan ook vooral in die landen komen. Tegelijkertijd zal de retailer een nieuw distributiecentrum openen in Bratislava, dat zal instaan voor de bevoorrading van de Oostenrijkse en Tsjechische filialen.

 

Complementaire webshop

Mede door de coronacrisis zette de discounter ook zijn eerste stappen online. Het begon met click & collect en shoppen op afspraak tijdens de tweede lockdown. Vorige maand lanceerde Action zelfs een heuse webshop in Nederland, een proefproject met enkele duurdere artikelen die niet in de winkels te vinden zijn. Terwijl de gemiddelde artikelprijs in de winkel 1,75 euro bedraagt, gaat het online om producten van twintig tot vijftig euro.

 

Voorlopig zijn er geen plannen om het volledige assortiment online te verkopen. “Wij denken dat het zinvoller is om een assortiment aan te bieden dat complementair is aan dat van de winkels”, zegt de topman. Of er ook in andere landen vergelijkbare webshops zullen komen, is nog niet beslist. “Het project is net gelanceerd en we moeten het eerst evalueren.”

 

 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen15 december, 2025
    [Interview] “Winkelcentra worden enkel aantrekkelijker” (Nicolas Rosiers, Wereldhave Belgium)

    Met de toevoeging van winstgevende diensten, horeca en ontspanning optimaliseert Wereldhave Belgium de rentabiliteit van zijn overdekte winkelcentra. Deputy CEO Nicolas Rosiers verwacht dat er nog shoppingcentra op de markt zullen komen. Mooie opportuniteit Met de acquisitie van het Luxemburgse winkelcentrum Knauf Pommerloch en van shopping Ville2 in Charleroi dit...

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Europa gaat taks van 3 euro heffen op kleine e-commerce pakjes

    De Europese Raad bereikte een akkoord om een belasting van 3 euro in te voeren op pakjes van buiten de EU met een waarde onder de 150 euro. Dat is een reactie op de door retailers als “oneerlijk” beschouwde concurrentie van goedkope Chinese retailers als AliExpress, Temu of Shein.

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Akkoord over nachtwerk in distributie en e-commerce

    Het Belgisch kernkabinet schaft het algemene verbod op nachtwerk af, en versoepelt de regels voor de retail. Wat al in het zomerakkoord stond, wordt nu bevestigd: in distributie en e-commerce is het enkel nog tussen 23.00 en 6.00 uur nachtwerk.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN