RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Na Black Friday nu ‘Make up your mind Monday’

icon
Algemeen9 december, 2019

Black Friday heeft er nog een nieuwe spin-off bij: ‘Make up your mind Monday’, de dag met de meeste retours van koopjesjagers die spijt hebben. Retours kosten retailers tijdens de feestdagen ettelijke miljarden.

 

140% meer retourzendingen

Nu de koopjesgekte van Black Friday (en de ondertussen ellenlange lijst van afgeleide koopfeestdagen) gaan is liggen, krijgen veel consumenten spijt van hun impulsieve aankopen. Vandaag, maandag 9 december, is volgens onderzoek de dag waarop het hoogste aantal bestellingen wordt teruggestuurd. 

 

Britse retailers mogen vandaag liefst 140% meer online geregistreerde retouren verwachten dan op een gemiddelde doordeweekse dag, berekende retourenplatform ReBound Returns. De dag krijgt daarom zelfs een eigen naam: ‘Make Up Your Mind Monday’, schrijft FashionUnited.

 

Steeds vaker bestellen shoppers tijdens de koopjeswoede van Black Friday en Cyber Monday zonder er al te veel bij na te denken, en pas achteraf beslissen ze thuis wat ze willen houden. Onmiddellijk na Black Friday begint dan ook de onvermijdelijke retourstroom op gang te komen, een stroom die piekt op ‘Make up your mind Monday’ maar ook daarna nog verder doorloopt.

 

Drie miljard aan retourkosten

Verhoogde retouractiviteiten zullen volgens ReBound Returns nog tot ver in het nieuwe jaar aanhouden, met 85% meer terugzendingen in januari dan in een gemiddelde maand. Zelfs op Cyber Monday waren al bijna twee keer (96%) meer retouren dan op een gemiddelde weekdag, op dinsdag 3 december daags nadien 116% meer.

 

Consumenten sturen ook meer terug dan ooit: in het Verenigd Koninkrijk alleen al zouden de retours tijdens de eindejaarperiode retailers 2,6 miljard pond (3 miljard euro) kosten, 10% meer dan in 2018. In dat bedrag zitten de kosten voor het ontvangen, het verwerken en het terugbetalen van alle pakketjes verrekend, net als de verliezen die de handelaars oplopen als ze de artikelen later met korting moeten doorverkopen. Een tip van ReBound Returns is daarom de retours zo snel mogelijk te verwerken, zodat ze nog voor de januari-solden opnieuw in de verkoop kunnen.

 

Voor wie volledig mee wil zijn, de data voor volgend jaar zijn:

  • 27 november: Black Friday (voor alle kortingen)

  • 28 november: Small Business Saturday (voor lokale, kleine bedrijfjes)

  • 29 november: Super Sunday

  • 30 november: Cyber Monday (voor e-commerce)

  • 1 december: Giving Tuesday (voor goede doelen)

  • 7 december: Make up your mind Monday (voor retours)

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN