RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Tags artificiële intelligentieRetailDetail Events
  • Onderwerpen DigitaliseringRetailDetail Day
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“AI doet de grenzen tussen klantservice en marketing vervagen”

icon
Algemeen9 september, 2025
Shutterstock.com

Straks gaat “agentic” AI niet alleen klantvragen beantwoorden, maar ook koopgedrag voorspellen: dat gaat retailers helpen om de klantverwachtingen te overtreffen, zegt Yasin Hadnan van CM.com.

Het speelveld verandert

Steeds meer retailers zien potentieel in het toepassen van artificiële intelligentie. De mogelijkheden op dat vlak evolueren snel: met name de recente opkomst van zogeheten “agentic AI” verandert immers het speelveld, zegt account executive Yasin Hadnan van CM.com, marktleider in de Benelux op het vlak van “AI driven conversational software”. AI-agenten kunnen zonder voortdurende menselijke tussenkomst stappen zetten en acties uitvoeren.

Een voorbeeld? “Je kan aan ChatGPT vragen: ik ga naar Barcelona, geeft me drie tips. Dat is generatieve AI. Agentic AI is: ChatGPT, boek me mijn hotel en mijn vliegtickets. Die technologie gaat dus acties voor ons uitvoeren. Wij geloven dat we dat binnen marketing en klantservice ook kunnen toepassen: het uitvoeren van businessprocessen met de intelligentie van een taalmodel.”

Fouten leiden tot ontevredenheid

Retailers zien vaak dezelfde klantvragen terugkomen, zoals: “waar is mijn pakketje?” Die informatie kan agentic AI opvragen en terugsturen. Maar er is ook potentieel langs de marketingkant: deze consument heeft in het verleden dit bij ons gekocht – voorspel op basis van dit aankoopgedrag wat de volgende aankoop zal zijn. “Dan kan je proactief een communicatie sturen naar die klanten over een product dat hen mogelijk interesseert. De grenzen tussen customer service en marketing vervagen.”

De verwachtingen van klanten in hun communicatie met bedrijven zijn enorm gestegen. “Wat wij bij CM.com doen, is de klantervaring inlossen en zelfs overtreffen. Met de juiste communicatie naar de juiste mensen op het juiste moment via het juiste kanaal.” Alles staat of valt daarbij met de kwaliteit van je data. Alleen met goede en gestructureerde data kan je gepersonaliseerde campagnes opzetten. Zo niet loop je kans dat je klanten bestookt met irrelevante communicatie. “Ik ben een fervent loper, maar ik krijg soms aanbiedingen voor vrouwenloopschoenen van een retailer waar ik al twee paar schoenen heb gekocht. Dat kan niet. Fouten leiden tot ontevredenheid bij de klanten.”

“Experimenteer ermee”

Hoe nieuw is dit voor retailers? “Eind 2022 kwam ChatGPT op de markt. Zeker sinds eind vorig jaar worden er meer en meer toepassingen gebouwd op dat taalmodel, ook bij kleinere bedrijven. Voor sommige retailers blijft het nog een ver van mijn bed show. Ik denk dat het nu zaak is om er een eerste ervaring mee op te doen. Neem de kans om te testen, te falen en te leren. Experimenteer ermee.”

Klanten van CM.com, zoals Kruidvat, ICI Paris XL, XXL Nutrition en Basic-Fit, zetten de technologie in om eenvoudige vragen op te nemen en klanten snel te helpen. “Ik zie nog altijd chatbots die enkel beschikbaar zijn tussen 9 en 5. De technologie laat vandaag echt wel toe om een intelligente oplossing te bouwen die er altijd is en die 80% van de klantvragen kan beantwoorden.”

Op de Retail Marketing Day van RetailDetail, op 25 september in Antwerpen, deelt Yasin Hadnan tips en aandachtspunten over omgaan met AI in een retailomgeving. Ook op het podium die dag: sprekers van Action, Primark, TakkoFashion, Carrefour en Addretail. Tickets reserveren kan via de link hieronder.

Ik kom naar de Retail Marketing Day

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen8 december, 2025
    Poundland sluit nog eens veertien vestigingen

    De Britse discounter Poundland gaat nog eens veertien winkels sluiten en is er van start gegaan met opruimingsverkopen. Dit voorjaar werd de keten overgenomen door een Amerikaanse saneerder, tientallen winkels gingen deze zomer al dicht.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN