RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Albert Heijn stopt handdoekenpromo maar ontkent link met protest Hema-baas

icon
Algemeen12 januari, 2021

Na de forse uithaal van Hema-baas Tjeerd Jegen heeft Albert Heijn beslist om een 1+1-actie met badhanddoeken stop te zetten. Jegen verweet zijn concurrent een gebrek aan solidariteit nu de Hema-winkels in Nederland langer dicht moeten blijven door de verlengde lockdown. 

Albert Heijn: “Niets te maken met uithaal Jegen”

“Dit is blijkbaar retail solidariteit middenin een lockdown”, waren de striemende woorden van Jegen op LinkedIn. De oorzaak was de nieuwe promofolder van Albert Heijn, waarin ook een actie met badhanddoeken stond. Een typisch Hema-product, maar de winkels van Hema gelden als niet-essentieel en moeten dicht blijven tijdens de verlengde lockdown in Nederland. En dus zat het er bovenarms op.

 

Nu blijkt dat de actie met de badhanddoeken vervroegd wordt afgebroken. Dergelijke acties met non-foodproducten lopen bij Albert Heijn doorgaans 3 weken, maar nu is het na een week al gedaan. Niet omdat Jegen protesteerde, benadrukt woordvoerster Anousjka Aspeslagh bij RTL Nieuws. De bewuste folder was 4 weken geleden al gedrukt, en toen was er nog geen sprake van een langere lockdown. Omdat er geen tijd was om een nieuwe te drukken, is de promo wel van start gegaan maar met de nadrukkelijke keuze om ze maar een week te laten lopen.

 

De forse aanval van Jegen heeft wel een debat losgemaakt over wie nu gelijk heeft. Sommige retailexperts vinden dat Albert Heijn “terughoudender” had moeten zijn met promoties op producten die niet tot het kernassortiment behoren. “Albert Heijn heeft al veel extra omzet in de schoot geworpen gekregen, mede doordat de horeca dicht is”, zegt Kitty Koelemeijer, hoogleraar Marketing & Retailing aan de Nyenrode Business Universiteit tegen RTL. “Om hier dan duidelijk voordeel uit te halen vind ik op zijn zwakst gezegd onhandig.”

 

Maar ook Jegen komt niet zonder kleerscheuren uit de discussie. Vooral de toon van zijn boodschap en de zeer publieke en persoonlijke aanval tegen de toplui van Albert Heijn en diens moederbedrijf Ahold, kunnen op weinig genade rekenen. Het feit dat Hema zich eerder nog als essentiële winkel probeerde te laten erkennen omdat de keten onder meer babyspulletjes verkoopt, doet een expert zelfs spreken van “huichelachtig gedrag”. 

 

Retailexpert Rupert Parker Brady wijst er tot slot fijntjes op dat Blokker, toch een meer rechtstreekse concurrent van Hema, tijdens de lockdown is gestart met het leveren van bestellingen via de webshop. Hema doet dat vooralsnog niet. In de plaats daarvan lobbyt de groep bij de overheid om een afhaalpunt in de winkels te mogen organiseren. 

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Target en Walmart onderuit: kunnen Amerikaanse retailers importtarieven “gewoon opeten”?

    De Amerikaanse retailreus Target ziet zijn omzet dalen en verlaagt zijn verwachtingen voor het hele jaar. Walmart-CEO Doug McMillon waarschuwde al de ‘Trump-tarieven’ de prijzen zullen doen stijgen, en haalde zich daarmee de woede van de president op de hals. Stevent de Amerikaanse retail af op een crisis?

  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Waarom merken en retailers samen op zoek moeten naar hun meest waardevolle klanten

    Shoppers die trouw zijn aan een merk, zijn doorgaans ook trouw aan de retailer waar ze dat merk kopen. Beide partijen hebben er dan ook alle belang bij om op basis van gedeelde klantdata op hun meest waardevolle klanten te focussen.

  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    Cyberaanval kost Marks & Spencer 300 miljoen pond

    De gevolgen van de recente cyberaanval zullen nog tot in juli voelbaar blijven, waarschuwt Marks & Spencer, dat een impact van zowat 300 miljoen pond (355 miljoen euro) verwacht op de operationele winst.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN