RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Alibaba verwacht miljard bestellingen op Singles’ Day

icon
Algemeen7 november, 2018

Op 11 november vieren de Chinezen de tiende editie van Singles’ Day, het grootste shoppingfeest ter wereld. Black Friday, Cyber Monday en Amazon Prime Day verdwijnen in het niets bij de kooplustige Chinezen die zichzelf vieren.

 

Online vijf keer zo groot als Black Friday

Singles’ Day bestaat dit jaar tien jaar en op die tijd is de verwendag voor vrijgezellen dankzij onlineretailplatform Alibaba uitgegroeid tot het ultieme feest van het consumentisme. Vorig jaar was de dag goed voor 25 miljard dollar onlineverkopen. In vergelijking daarmee is de beroemde winkelchaos van Black Friday in de Verenigde Staten klein bier, met ‘slechts’ 5 miljard onlineverkopen.

 

Die ene dag in China zou vorig jaar meer hebben opgeleverd dan alle online uitgaven tijdens het zogezegde Cyber Weekend, tussen Black Friday en Cyber Monday, in de Verenigde Staten, Canada én Europa samen. Zelfs in de hele vijfdaagse periode van Thanksgiving tot Cyber Monday kochten Amerikanen maar voor 19,62 miljard dollar (14,5 miljard euro) online omzet bijeen. 

 

Amazon Prime Day, de tweedaagse met stuntprijzen die rivaal Amazon van de weeromstuit heeft gelanceerd voor Prime-leden, blijft helemaal met schaamrood op de wangen achter: de geschatte omzet bedroeg dit jaar 3,6 miljard dollar (3,1 miljard euro), en dat was dan nog over 48 uren verspreid.

 

Singles’ Day is niet van Alibaba alleen

In 1993 wilden vier alleenstaande studenten aan de universiteit van Nanjing 11 november (omwille van de vier enen) ‘vieren’ als dag voor de singles. Sindsdien groeide het uit van lokaal tot een Chinees nationaal en nu zelfs wereldwijd fenomeen: al voor de tweede keer op rij brengt bol.com Singles’ Day zelfs naar de Benelux. Singles’ Day is dan ook meer dan een kortingendag: Alibaba heeft Singles’ Day niet verzonnen, maar heeft zich de gelegenheid wel toegeëigend onder de noemer ‘11.11 Global Shopping Festival’. Niettemin haalde ook rivaal JD.com op Singles’ Day al een dagomzet van 16 miljard euro.

Met zo’n 200 miljoen vrijgezellen in China is de dag een welkome tegenreactie op Valentijn en een moment om eens jezelf te verwennen, met leuke activiteiten of gewoon cadeautjes voor jezelf. Alibaba maakte er met 11.11 Global Shopping Festival dan weer een ongeziene ode aan de consumptiemaatschappij van. De koopjesdag wordt immers steevast omkaderd met een mediaspektakel waarbij wereldsterren aandraven, zoals vorig jaar Nicole Kidman en Pharell Williams.

 

Negentig procent via mobiele toestellen

Naast de wervelende show optredens, films en virtuele spelletjes lijkt het Eurovisiesongfestival haast bescheiden. Veel Chinezen zitten dan ook aan het beeldscherm gekluisterd en shoppen, spelen en chatten tussendoor naar hartenlust op hun smartphones. Mensen komen op Singles’ Day bovendien samen om sociaal te shoppen en de festiviteiten te beleven. Meer dan 90% van de aankopen gebeurden vorig jaar dan ook via de smartphone of tablet.

 

Chinezen zijn uitgesproken mobiele shoppers, en daar speelt Alibaba tijdens Singles’ Day handig op in door mensen op voorhand hun virtuele winkelkarretjes te laten vullen. Zo kunnen ze alles netjes op voorhand klaarzetten, om op de dag zelf alleen nog maar – tegen hoge kortingen – af te rekenen. Daarmee voorkomt het ook de overbelastingcrashes waar Amazon dit jaar bij Prime Day mee sukkelde. In de eerste minuten haalde Alibaba vorig jaar al 5 miljard dollar aan verkopen binnen, met op piekmomenten 256.000 transacties per seconde.

 

Elke concurrent zijn eigen koopjesdag

Gezien het overweldigende succes mag het dus niet verwonderen dat Alibaba’s concurrenten in China steeds vaker met hun eigen shopfestivals op de proppen te komen, in de hoop de shopgrage Chinezen tot nog meer koopwoede te verleiden, vertelde China-expert Xavier Brochart tijdens de RetailDetail China retailhunt 2018. “Alle ecosystemen komen met hun eigen festivals, en eigenlijk hebben we elke twee weken een festival. Retailers willen dan op een van die dagen meeliften, want dat zijn de belangrijkste dagen om de verkopen te stimuleren en kortingen te geven. Ze sluiten dus exclusiviteitsakkoorden met spelers als bijvoorbeeld Alibaba en haken aan bij hun koopdag”, ziet Brochart. 

 

Dit jaar begint het 11.11 Global Shopping Festival op 10 november om 14 uur onze tijd. Alibaba verwacht alleszins meer dan een miljard bestellingen te verwerken dit jaar: speciaal voor de gelegenheid opent het bedrijf een nieuw gerobotiseerd distributiecentrum. Vorig jaar kreeg het retailplatform ruim 810 miljoen bestellingen binnen. 

 

De kracht van het innovatieve China zelf ontdekken? Ook in 2019 bezoekt RetailDetail China met leiders van de Belgische retailwereld. Klik hier voor meer informatie.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Italië geeft Apple boete van 100 miljoen euro wegens machtsmisbruik

    De Italiaanse mededingingsautoriteit AGCM heeft Apple een boete van 98,6 miljoen euro opgelegd wegens misbruik van zijn dominante positie op de markt voor mobiele apps.

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Galeries Lafayette wil af van BHV Marais

    Galeries Lafayette is exclusieve gesprekken gestart met “een Anglo-Amerikaanse investeerder” om BHV Marais te verkopen, mogelijk al in januari. Het nieuws doorkruist de plannen van de burgemeester van Parijs, die met partners een overname en herontwikkeling tot gemengd project had voorbereid. SGM blijft het warenhuis uitbaten.

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Dit waren de beste RetailDetail-interviews van 2025

    Ook afgelopen jaar sprak RetailDetail met een hele reeks straffe “industry leaders” uit binnen- en buitenland. We blikken terug op 2025 in tien toonaangevende retailgesprekken.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN