RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags bedrijfsresultaten
  • Onderwerpen BedrijfsresultatenE-commerce
  • Geografie China
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Alibaba verkoopt minder spulletjes, gaat voor food

icon
Algemeen4 augustus, 2022

Door de coronaperikelen in China bleef de omzet van Alibaba vorig kwartaal vlak. Het is de eerste keer ooit dat de e-commercereus niet groeit, maar toch is dat een pak beter dan verwacht.

Gelukkig zijn er supermarkten

Alibaba haalde vorig kwartaal bijna exact evenveel omzet als een jaar geleden: 205 miljard yuan of net geen 30 miljard euro. Het is de eerste keer in de geschiedenis van het bedrijf dat er geen groei is. Toch overtreft het cijfer alle verwachtingen, aangezien China dit voorjaar nog steeds in de ban was van het coronavirus. Niet alleen werd daardoor minder geshopt, ook fabrieken sloten opnieuw en er waren bevoorradingsproblemen.

De verkoop van non-food kreeg een flinke knauw: op online marktplaatsen Taobao en Tmall – de voornaamste webshops van de groep – daalde de omzet van fysieke goederen met 10%. Wel kon Alibaba dat grotendeels goedmaken met stijgende foodverkopen: online supermarkt Taocaicai, die consumenten toelaat boodschappen de volgende dag in een buurtpunt kunnen afhalen, groeide met meer dan 200% in het kwartaal.

Ook de supermarkten van de groep haalden records online: bij de fysieke keten Freshippo gebeurden toch al 68% van de verkopen online. Alibaba wil daarom nog meer inzetten op het leveren van voeding en dagelijkse boodschappen. “In de toekomst richten we ons op het vergroten van ons aandeel in de verschillende soorten consumentenuitgaven”, aldus CEO Daniel Zhang. In het hele retailsegment daalde de omzet zo uiteindelijk ‘maar’ met 1%.

Blij met halvering winst

De nettowinst halveerde daarentegen nogmaals, terwijl die eind 2021 al was gedecimeerd. Het nettoresultaat klokte af op 22,7 miljard yuan of 3,4 miljard euro. Toch hadden analisten op een nog lager winstcijfer gerekend. Alibaba meldt trots dat de meeste van zijn e-commerceplatformen, dankzij strikte kostencontrole en lagere investeringen, minder verlieslatend zijn geworden.

Voor de rest van het jaar rekent Alibaba op herstel, nu de corona-opflakkering achter de rug lijkt. Naarmate de logistiek normaliseerde, begonnen ook de verkopen zich eind mei te herstellen. “Na een relatief trage april en mei, zagen we in juni tekenen van herstel in al onze activiteiten”, zegt Zhang. Het bedrijf wil dit jaar verder zijn positie versterken op de beurs van Hongkong, zeker nu een schrapping van de New Yorkse beurs dreigt.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen28 mei, 2025
    Moederbedrijf Temu ziet winstdaling door handelsoorlog

    Als gevolg van Amerikaanse invoertarieven, maar ook van toegenomen concurrentie op de Chinese thuismarkt, daalde de winst van PDD Holdings, het moederbedrijf van de koopjesapp Temu, met 50%.

  • icon
    Algemeen27 mei, 2025
    Retailevenement in Parijs van start op cruciaal moment

    (Publireportage) Vijf jaar geleden stonden retailexperts in de rij om voorspellingen te doen die achteraf zeer onnauwkeurig bleken, over de toekomst van de detailhandel in een tijd waarin online boodschappen boomden en de rol van supermarkten in twijfel werd getrokken omdat de pandemie de onlineverkoop van eten, drinken en essentiële...

  • icon
    Algemeen27 mei, 2025
    Hema verjongt aan vooravond van honderdste verjaardag

    Liefst 125 Hema-winkels kregen vorig jaar een nieuw jasje. Met succes, want de bijna honderd jaar oude keten groeide in 2024 met 2% en wist ook meer jongeren aan te trekken.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN