Voortaan heeft Antwerpen één overkoepelende handelaarsvereniging voor winkeliers, horeca-uitbaters en andere ondernemers uit het kernwinkelgebied. Met een verplichte promobijdrage zullen ook de grote ketens meebetalen.
“Gelijk speelveld”
Beleef Antwerpen, zo heet de vzw die voortaan evenementen, gezamenlijke promotiecampagnes en acties zal organiseren in het Antwerpse kernwinkelgebied. Tot nu toe hadden verschillende winkelwijken in de stad elk hun eigen handelaarsvereniging, waar in de praktijk vooral lokale zelfstandige ondernemers aan de kar trokken. Zij kregen het steeds moeilijker om voldoende lidgeld op te halen, zelfs voor basisinitiatieven als kerstverlichting. Het opzetten van één structuur is een stap naar professionalisering.
Een verplichte promobijdrage voor alle handelaars zal de financiering van de initiatieven garanderen. Ze geldt voor naar schatting 600 à 700 zaken, van kleine zelfstandigen tot grote ketens, en wordt berekend op basis van de grootte van de zaak en de ligging. Concreet zal de bijdrage variëren van 600 tot 9.000 euro per jaar op de winkelas Meir, Leysstraat en Teniersplaats. Voor de andere winkel- en horecakernen gaat het om 300 tot 4.500 euro per jaar.
“We hebben jarenlang gesprekken gevoerd en zelfs bij collega’s in Rotterdam onderzocht hoe zij dit aanpakten. In veel Vlaamse steden bestaat zo’n systeem al. De promobijdrage creëert een gelijk speelveld: iedereen draagt voortaan bij,” zegt schepen van Middenstand en Toerisme Koen kennis aan Gazet Van Antwerpen. “De bedoeling is dat er zichtbaar meer gebeurt in onze stad. Op die manier bieden we ook tegengewicht aan de online platformen.”


