RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Amazon blijft fysieke winkels openen

icon
Algemeen22 augustus, 2019

Amazon kondigt nog twee nieuwe winkelopeningen aan, net op de openingsdag van een winkel van Amazon 4-Star in thuisstad Seattle. Fysieke retail lijkt zelfs voor dé e-tailer bij uitstek de weg om nog meer marktaandeel in te palmen.

 

Al 19 non-foodwinkels

Fysieke aankopen zijn nog steeds goed voor meer dan 80% van alle retailomzet, dus is dat ook voor Amazon een interessant stuk taart om de tanden in te zetten. Dat lijkt althans de redenering van de onlinereus uit Seattle, die nieuwe fysieke winkels blijft openen. 

 

Boston krijgt nog een nieuwe vestiging van 4-Star, het non-foodconcept dat een selectie hebbedingen uit het online aanbod verkoopt, en Nashville krijgt een nieuwe Amazon Books, bericht Geekwire. Dat stipt aan dat het nieuws gelijk valt met de opening van een 4-Star in Seattle. Het is al de vierde winkel voor het concept, dat nog geen jaar geleden werd gelanceerd in New York.

 

Met de aangekondigde uitbreidingen zal Amazon in totaal negentien non-foodwinkels hebben: naast vijf vestigingen van 4-Star nog veertien boekwinkels. Verder zijn er nog de supermarkten van Whole Foods en de kassaloze winkels van Amazon Go, die bezig zijn met een snelle expansie. 

 

Amper omzetgroei

Toch lijkt die expansie momenteel vooral geld te kosten. Aangezien de bedrijfstak inmiddels zo’n 600 winkels in totaal omvat, geeft de retailgigant sinds kort ook de fysieke omzet vrij: in het vorige kwartaal haalde de afdeling ‘fysieke winkels’ een omzet van 4,3 miljard dollar (zo’n 3,9 miljard euro). Dat betekende echter een groei van minder dan 1% ten aanzien van het jaar voordien. 

 

Waarom dan toch doorzetten? De online groei begint te stagneren bij Amazon en omnichannelklanten geven meer uit, analyseert Business Insider. Uit een studie van ICSC blijkt dat klanten die bij een retailer langs meerdere kanalen kopen goed zijn voor 34% van alle uitgaven, terwijl ze in aantal maar 17% van alle klanten uitmaken. Het is dus een kleine groep erg goede klanten.

 

Voor Amazon zijn de fysieke winkels ook een manier om extra dichtbij de consument te komen en producten te verkopen die online minder evident zijn, met name de eigen elektronica met stemassistente Alexa en de Kindle-readers. De belangrijkste reden is echter dat het bedrijf zo Prime-abonnementen wil verkopen: kortingen voor Prime-leden vormen de rode draad in alle Amazon-winkels.

 

 

Wil je de fysieke winkels van Amazon zelf bezoeken met een professionele retailexpert? Ga eind september mee op RetailHunt naar New York. Opgelet: nog maar drie plaatsen beschikbaar.
 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN