RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Amazon wordt corona-tester: gezondheidszorg volgend doelwit?

icon
Algemeen25 mei, 2020

Amazon komt nog machtiger uit de coronacrisis dan het al was: niet alleen heeft e-commerce de wind in de zeilen, de techreus investeert ook in coronatests en ‘s werelds eerste virusvrije toeleveringsketen. Het kan een opstap zijn naar de gezondheidszorg, denkt professor Scott Galloway.

 

Coronatests en wc-papier in de bus

Amazon investeert zijn volledige kwartaalwinst van vier miljard dollar – en mogelijk nog meer – in bescherming en eigen tests tegen het coronavirus. Jeff Bezos kocht al een heus testlabo om te zorgen dat het personeel – en op termijn wellicht zelfs de klanten – coronavrij kan blijven. Waarom? Terwijl de hele economie en bedrijfswereld plat ligt, wil Amazon op volle toeren blijven draaien. 

 

“Amazon bouwt de eerste wereldwijd gevaccineerde toeleveringsketen“, zegt NYU-professor Scott Galloway tegenover Knack. Galloway is de auteur van het boek The Four over de macht van Amazon, Apple, Facebook en Google en is een notoir Amazon-kenner. “Ik ben ervan overtuigd dat Amazon die testen snel kan en zal uitbreiden van het personeel naar de klanten die lid zijn van zijn getrouwheidsprogramma Prime.”

 

De grootte en de groeizucht van het bedrijf uit Seattle zorgen ervoor dat Bezos moet beginnen uitkijken naar grote nieuwe sectoren, wil het zijn fenomenale groeitempo aanhouden en beleggers tevreden houden. Een volgende mogelijke sector is daarom de gezondheidszorg, denkt Galloway: “De waardering op de beurs impliceert dat Amazon in de komende vijf jaar zijn omzet met ongeveer 100 miljard dollar moet doen stijgen. Dat is 50 miljoen dollar per dag.”

 

Door niemand nog te stoppen

Niemand kan verhinderen dat de machtige wereldspeler daarmee nog veel machtiger kan worden, meent de Amerikaan. Zeker nu niet: Amazon is “too big to fail” en houdt momenteel zowat eigenhandig de Amerikaanse economie draaiende. “Er zijn al meer dan dertig miljoen werkloosheidsaanvragen in de Verenigde Staten, terwijl Amazon al 175.000 aanwervingen deed. Het komende jaar gaan we een massale migratie zien van personeel dat van kmo’s overloopt naar grote bedrijven”, aldus Galloway. Het personeel zal er dan mogelijk wel aan minder gunstige voorwaarden, zonder vast statuut en verplicht thuis moeten werken.

 

Alleen Shopify, waar vorige week Facebook en Instagram nog een samenwerking mee hebben aangekondigd, kan volgens Galloway een te duchten concurrent worden, omdat die e-commercedienst het net helemaal andersom aanpakt. Retailers en merken kunnen via Shopify een webshop openen, maar dan volledig onder eigen naam – in tegenstelling tot Amazon. Shopify is alleen achter de schermen zichtbaar, met eigen logistiek en ondersteuning. Een miljoen bedrijven wereldwijd en ruim de helft van de kledingfabrikanten die rechtstreeks aan consumenten verkopen, gebruiken de dienst.

 

Toch kan niemand Amazon echt bedreigen, onderstreept Galloway. Ook in de Benelux valt dus nog heel wat te verwachten, al is het nu door de coronacrisis nog vrij stil sinds de lancering van Amazon.nl eind vorig jaar. Daar komt de komende jaren wellicht verandering in, klinkt het.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN