RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Peter Somers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Amazon bevoordeelt eigen producten in zoekresultaten”

icon
Algemeen17 september, 2019

Volgens bronnen bij Amazon zou de webgigant het zoekalgortime hebben aangepast, om eigen producten en meer winstgevende producten hoger te rangschikken in de zoekresultaten.

 

Tegenstand

De Wall Street Journal schrijft dat de aanpassing eind vorig jaar heeft plaatsgevonden. Door de ingreep zouden producten die Amazon meer winst opleveren een hogere positie gekregen hebben in de zoekresultaten te nadele van meer relevante producten of vaak verkochte artikelen. Intern was er wel veel verzet tegen de aanpassing, met name van de ontwikkelaars van de zoekmachine.

 

Elke aanpassing aan het zoeksysteem van Amazon heeft brede implicaties omdat de ranglijst van de webreus een product kan maken of kraken. De zoekbalk van de site is de meest gebruikte manier voor shoppers om items online te vinden. En de meeste aankopen gebeuren op basis van de eerste pagina met zoekresultaten.

 

Sancties

De dubbele rol van Amazon – als marktplaatsbeheerder en als verkoper van eigen producten – is momenteel voorwerp van een onderzoek door de Europese Commissie. Die vraagt zich af of Amazon geen verkopersgegevens gebruikt om te zien welke producten goed verkopen en of het bedrijf van die info misbruikt maakt om dan vergelijkbare eigen producten te vrekopen aan een lagere prijs.

 

Voor vergelijkbare feiten kreeg Google twee jaar geleden een boete van 2,42 miljard euro van de Europese Commissie. De zoekgigant zou in de zoekresultaten de eigen dienst Google Shopping bevoorbeeld hebben.

 

Uit angst voor dergelijke sancties hebben juristen van Amazon er uiteindelijk op aangedrongen om de hoeveelheid winst per product niet direct mee te laten wegen in het zoekalgoritme. In de praktijk hebben de programmeurs andere variabelen in het algoritme opgenomen, die ervoor zorgden dat meer winstgevende producten toch hoger kwamen in de zoekresultaten.

 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen24 juli, 2025
    Hoe eerlijk moeten merken zijn over AI-beelden?

    Aldi Süd zegt voortaan welke afbeeldingen in zijn reclamefolders met artificiële intelligentie zijn gegenereerd. De supermarktketen zwengelt zo de discussie over transparantie aan: een actueel debat, nu ook de modesector mannequins volop vervangt door digitale tweelingen.

  • icon
    Algemeen24 juli, 2025
    Omzetgroei Action vertraagt (maar blijft imposant)

    In het eerste halfjaar van 2025 zag Action zijn omzet met 17,9% groeien naar 7,3 miljard euro. Die groei kwam er vooral dankzij winkelopeningen, al was er ook een vergelijkbare groei met 6,8%.

  • icon
    Algemeen23 juli, 2025
    Waar staat Galeria, een jaar na de doorstart?

    Een jaar geleden kon de Duitse warenhuisketen Galeria zijn insolventieprocedure beëindigen en doorstarten onder nieuwe eigenaars: de Amerikaanse investeerder NRDC en de Duitse ondernemer Bernd Beetz. Ligt de retailer op koers?

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN