RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Maarten Reul
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Amazon, Ikea en Unilever beloven koolstofneutraal transport tegen 2040

icon
Algemeen20 oktober, 2021

Enkele van de grootste retailers en foodproducenten ter wereld (denk aan Amazon, Ikea, Inditex en Unilever) beloven om tegen 2040 hun maritieme transporten volledig emissievrij te maken.

 

Sleutelfiguren

Negen bedrijven verzamelen zich in de ‘Cargo Owners for Zero Emission Vessels’, waarmee ze hun gezamenlijke gewicht in de schaal leggen om logistieke bedrijven in de richting van koolstofvrij transport te duwen. Ze willen ook samenwerken om innovatiemogelijkheden te onderzoeken en door hun schaalvoordelen koolstofvrije transporten betaalbaar te maken. Geen enkele cargo-eigenaar heeft op zich genoeg invloed in de markt om verandering te kunnen forceren, is de redenering. 

 

“De maritieme logistieke sector moet, zoals alle sectoren van de globale economie, zich snel ontdoen van alle koolstofuitstoot als we de klimaatcrisis willen oplossen. Multinationals zullen sleutelfiguren zijn in het totstandkomen van schone transporten. We prijzen de ondertekenaars van ons ambitiestatement voor hun leiderschap en dringen er bij andere cargo-eigenaars en overheden op aan om zich bij ons aan te sluiten”, zegt voorzitter Dan Porterfield van het Aspen Institute, de initiatiefnemer van ‘coZEV’, in een persbericht. 

 

Evenveel uitstoot als Japan

“Door ons aan te sluiten bij gelijkgezinde partners, bedrijven en organisaties kunnen we een sterke beweging opstarten”, klinkt het bij IKEA. “Dit is een belangrijke opstap om het doel van een emissievrije maritieme sector in de kijker te zetten. We willen onze vastberadenheid duidelijk maken en vertrouwen wekken bij alle betrokkenen in onze koolstofvrije weg voorwaarts.”

 

Het probleem waartegen de negen bedrijven proberen te vechten, is inderdaad immens. Containerschepen stoten jaarlijks een miljard ton CO2 per jaar uit, zowat even veel als heel Duitsland en het hele Verenigd Koninkrijk samen – als containerschepen een aparte staat zouden zijn, zouden ze (naast Japan) wereldwijd op vijf staan als grootste koolstofuitstoters.

 

Het Aspen Institute is evenwel erg positief over zijn slaagkansen: “Op korte termijn kan de sector zijn emissies met 50% terugdringen door trager te varen en windkracht te gebruiken.” Toch waarschuwt de initiatiefnemer dat “Door de lange levensduur van schepen moet de transitie naar emissievrij transport wel onmiddellijk beginnen om het doel te halen tegen 2050.”

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen10 december, 2025
    Onderaannemer Albert Heijn en Jysk spil in grootschalig witwasonderzoek

    In een onderzoek naar witwaspraktijken zijn op zo'n twintig locaties in Antwerpen en Brussel de voorbije dagen huiszoekingen uitgevoerd. De vermoedelijke spilfiguur is een onderaannemer van Albert Heijn en Jysk.

  • icon
    Algemeen10 december, 2025
    Primeur: slimme lichtreclame Neolytics analyseert shoppergedrag

    Lichtreclamespecialist Neopaul-signs en data-analist The Retail Factory lanceren samen Neolytics, ’s werelds eerste slimme lichtreclame met geïntegreerde technologie die passanten- en bezoekersgedrag in kaart brengt: “Dit zal de fysieke retail voorgoed veranderen”.

  • icon
    Algemeen9 december, 2025
    Lush wil met franchise Franse groei versnellen

    Cosmeticaketen Lush gaat opnieuw beginnen met franchising in Frankrijk. Drie jaar nadat de laatste Franse franchisewinkel werd omgevormd tot een eigen filiaal, kiest de Britse groep opnieuw voor het franchisemodel om zijn winkelnet versneld uitbreiden.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN