RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Amazon betrokken bij 1 op 3 Duitse aankopen

icon
Algemeen5 juli, 2019

Een derde van alle aankopen in Duitsland wordt beïnvloed door Amazon, dat vandaag zijn 25e verjaardag viert. Zo goed als elke Duitse onlineshopper heeft ook al eens iets bij de webgigant gekocht.

 

Derde van alle non-foodomzet via Amazon

Vandaag wordt Amazon precies 25 jaar oud, maar toch blijft de invloed van de Amerikaanse retailreus nog sterk groeien. Niet alleen op het (macro-economische) wereldtoneel, zoals RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck betoogt, maar ook op de lokale fysieke detailhandel. 

In Duitsland beginnen of eindigen een derde van alle non-foodaankopen bij Amazon, wist onderzoeksbureau IFH te becijferen. Ongeveer 31 procent van alle omzet in de Duitse non-foodsector – online of stationair – is al afhankelijk van Amazon. 

Voor 24% gaat het om aankopen waarvoor consumenten zich bij Amazon oriënteerden en informeerden, de overige 7% zijn effectieve aankopen via het platform. Ofwel zoeken consumenten immers eerst productinformatie, reviews of prijzen bij de marktplaatsgigant vooraleer ze het product elders (ook fysiek) gaan kopen, ofwel kopen ze het rechtstreeks op het e-commerceplatform.

 

Meerderheid online aankopen

Hoewel de eigen verkopen – niet via de marktplaats, maar puur eigen retail – op het Duitse Amazon-portaal vorig jaar slechts met 2,2% stegen, wordt zo duidelijk hoe sterk de invloed van de onlinegigant is op het hele Duitse retaillandschap, aldus de onderzoekers. Zelfs een kwart van het marktvolume in de Duitse modesector, waarin Amazon zelf nog een relatief zwakke positie heeft, zou volgens IFH afhankelijk zijn van de Amerikaanse speler. In andere sectoren is dit aandeel nog aanzienlijk hoger.

Zo’n 60% van alle online aankopen en 27% van alle fysieke uitgaven zouden worden voorafgegaan door een informatiezoektocht op Amazon. In de huishoud- en elektrobranche zou dit zelfs oplopen tot respectievelijk 67% en 44%. Duitsers checken dus eerst op Amazon vooraleer ze naar de elektrospeciaalzaak trekken.

 

Veel vertrouwen in de Amazon-community

Amazon wordt vooral als prijsanker, voor recensies en voor aanbevelingen gebruikt. Consumenten blijken ook veel vertrouwen te hebben in de reviews op de platformsite: slechts 10 procent van de Amazon-klanten vertrouwt de klantwaardering met sterren niet, aldus het onderzoek. Zelfs Amazon-bestsellers en Amazon’s Choice-producten genieten een hoge mate van vertrouwen: maar respectievelijk 17 en 19 procent van de Duitse shoppers vertrouwt deze labels niet.

Dat vertrouwen leidt uiteindelijk ook tot conversie: liefst 94% van de Duitsers die regelmatig online shopt, heeft al eens iets bij Amazon gekocht. Jeff Bezos mag dus trots de kaarsjes uitblazen op de verjaardagstaart van zijn creatie: in 25 jaar tijd is de retailer een onmisbaar referentiepunt geworden voor consumenten, zelfs in Duitsland.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN