RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Amazon zet duurzame producten in de kijker

icon
Algemeen25 september, 2020

Amazon gaat aanduiden welke producten duurzaam zijn. Dat doet het met een nieuw label ‘Climate Pledge Friendly’, dat toont welke artikelen op de marktplaats een of meer duurzame certificaten hebben.

 

Al 25.000 producten

Hebben producten op het platform van Amazon een Fairtrade-label of gebruiken ze FSC-gecertificeerd hout? Dan worden ze voortaan aangeduid als ‘Climate Pledge Friendly’. De producten, in alle mogelijke categorieën van elektronica tot voeding, zullen ook apart terug te vinden zijn in een nieuwe rubriek op de website of in de app van de onlinereus. Een selectie van 18 erkende, externe certificaten komen in aanmerking.

Amazon wil het zo voor consumenten gemakkelijker maken om duurzame producten te kopen. “Climate Pledge Friendly-producten zijn duidelijk gelabeld in de winkelresultaten, hebben extra duurzaamheidsinformatie op de productpagina en zijn te vinden in een speciale sectie van onze winkel”, klinkt het in een persverklaring. 

 

Het bedrijf zegt dat nu al meer dan 25.000 producten het label dragen, waaronder ook verzorgingsproducten van FMCG-producent Unilever. Die zegt alvast blij te zijn samen te werken aan het initiatief, aldus Fabian Garcia, President van Unilever Noord-Amerika: “Het zal de schaal en de impact van duurzamere consumptie vergroten door klanten producten te helpen ontdekken die klimaatvriendelijk zijn en door de fabrikanten aan te moedigen hun producten duurzamer te maken.”

 

Eigen certificaat ‘Compact by Design’

Niet alleen zijn consumenten steeds vaker vragende partij voor meer duurzame producten, ook voor Amazon is het belangrijk om aan zijn ecologische voetafdruk te werken. Het bedrijf heeft zich ertoe verbonden om tegen 2040 klimaatneutraal te worden, en de verkooppartners moeten daarbij gaan helpen.

De onlineretailer lanceert voor de gelegenheid namelijk ook een eigen certificaat, genaamd ‘Compact by Design’. Als een van de grootste logistieke bedrijven ter wereld, met tonnen verpakkingsafval en een enorm transportnetwerk, moedigt het retailplatform producenten zo aan compacter te verpakken, zodat de items minder plaats nemen en minder verpakkingsmateriaal nodig hebben bij het transport. 

Een voorbeeld: verpakkingen voor lippenstift die geen extra hanger hebben om in winkelrekken te kunnen hangen. “Veel producten zijn ontworpen om op te vallen in een winkelschap. Online hebben producten echter geen opvallende verpakking nodig”, klinkt het. 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN