RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Amazon
  • Onderwerpen duurzaamheid
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Amazon lanceert klimaatlabel ook in België

icon
Algemeen3 oktober, 2024
Amazon

Vanaf nu vinden Belgische shoppers op amazon.com.be een selectie van meer dan 70.000 producten met het “Climate Pledge Friendly”-label: de retailer wil het hen zo makkelijker maken om zoekopdrachten te filteren op producten met duurzame eigenschappen.

Helpen bij duurzame keuzes

Producten met minstens één duurzame eigenschap zijn op het Belgische platform van Amazon voortaan herkenbaar aan een logo in de vorm van een groen blad en een link naar de duurzaamheidskenmerken. Ze staan ook bij elkaar in een aparte winkel op www.amazon.com.be/cpfshop, net zoals de “Brands of Belgium”-selectie met lokale producten, bijvoorbeeld.

“Dit was één van mijn prioriteiten voor 2024”, zegt country manager Eva Faict van Amazon België in een gesprek met RetailDetail. “Zeven op tien Belgische consumenten willen graag meer duurzame producten shoppen, maar 56% kan die niet vinden, of ziet niet welke producten duurzamer zijn dan andere.” Uit een onderzoek dat dat OnePoll in opdracht van Amazon in juli 2024 uitvoerde bij duizend Belgische consumenten, blijkt dat slechts 11% altijd de milieu-impact van een product begrijpt tijdens het online shoppen. Meer dan de helft (55%) van de ondervraagden wil dan ook dat retailers hen helpen om duurzamere keuzes te maken bij alledaagse producten.

70.000 producten

Het Climate Pledge Friendly-programma van Amazon selecteert producten die bijvoorbeeld gemaakt zijn met gerecycleerde en biologisch afbreekbare materialen, of die energiezuiniger zijn dan vergelijkbare artikelen, op basis van 41 gecontroleerde en erkende certificeringen van derden, zoals Rainforest Alliance, Fair for Life en Forest Stewardship Council. Wereldwijd gaat het om 1,4 miljoen producten, een selectie die vorig jaar groeide met 157%. In de Belgische webwinkel zijn het nu al 70.000. “Dat aantal gaan we snel uitbreiden.”

Amazon lanceerde de Climate Pledge in 2019, om bedrijven uit landen over de hele wereld samen te brengen met het engagement om “net zero” te worden tegen 2040, dus tien jaar eerder dan het klimaatakkoord van Parijs voorschrijft. Ook lokaal zet de retailer in op duurzaamheid: “In Antwerpen worden negen op de tien pakjes bezorgd met elektrische voertuigen, in Brussel gebruiken we cargofietsen, we gebruiken 100% hernieuwbare energie”, zegt Faict. “Onze filosofie is dat we onze verantwoordelijkheid moeten nemen, met de grote schaal die we hebben, en dat we andere partijen daarin mee kunnen nemen.”

Het Climate Pledge Friendly-programma is al actief in de grootste Europese markten. Tegelijk met België lanceert Amazon het nu ook in Zweden.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen16 mei, 2025
    Waarom één consument op drie AI gebruikt bij het shoppen

    Meer dan een derde van de consumenten maakt gebruik van ChatGPT of een andere AI-assistent bij het winkelen. Ook retailers omarmen de technologie in toenemende mate, voor marketingondersteuning en productinnovatie.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Amazon vervoert pakjes per hogesnelheidstrein

    Amazon gaat pakjes vervoeren met de hogesnelheidstrein tussen Lyon en Parijs. Dat resulteert in tijdwinst en een kleinere CO2-voetafdruk, zegt de retailer.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Voormalig HEMA-topman Tjeerd Jegen gaat Britse discounter B&M leiden

    De Britse non-food discounter B&M heeft Tjeerd Jegen benoemd tot CEO. De Nederlander was voorheen onder meer topman bij HEMA en Takko Fashion.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN