RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Amazon vraagt aandeelhouders (onterecht) te gaan zitten

icon
Algemeen4 mei, 2020

Een recordomzet van 75,5 miljard dollar (69 miljard euro), en toch vraagt Jeff Bezos aandeelhouders om te gaan zitten: door Covid-19 vreest Amazon in het tweede kwartaal tot 1,5 miljard dollar (1,3 miljard euro) verlies te draaien.

 

“Moeilijkste tijd ooit”

In het eerste kwartaal wist Amazon 26% meer omzet te boeken, met dank aan de coronacrisis. Ook de kosten stegen fors: naast preventie- en veiligheidsmaatregelen tegen Covid-19, moest Amazon tijdens de uitbraak 175.000 medewerkers in dienst nemen om aan de ongeziene vraag te kunnen voldoen. Daardoor daalde de operationele winst van 4,4 miljard dollar naar 4,0 miljard dollar (3,7 miljard euro), en kwam de winst net onder de verwachtingen uit. 

 

Ondanks de groei noemt CEO Jeff Bezos het in een aandeelhoudersbrief “de moeilijkste tijd was die we ooit hebben meegemaakt“. Om de coronacrisis de baas te kunnen, is hij van plan om in de komende drie maanden vier miljard dollar extra te investeren in uitgaven met betrekking tot corona. Maar, en nu vraagt Bezos zijn aandeelhouders even te gaan zitten, dat kan dan wel tot verliezen leiden. Amazon verwacht in het tweede trimester een operationeel resultaat rond 1,5 miljard dollar onder nul. 

 

“In normale omstandigheden, verwachtten we in het komende tweede kwartaal zo’n vier miljard dollar bedrijfswinst of meer. Maar dit zijn geen normale omstandigheden”, klinkt het. Een jaar eerder bedroeg de winst nog 3,1 miljard dollar. De omzet moet tussen de 18% en 28% groeien.

 

Op matje geroepen in VS

Het pessimisme van Bezos valt wel met een korreltje zout te nemen: Amazon is en blijft de onbetwiste winnaar van de coronacrisis. Na een tijdelijke dip in de aandelenkoers dit weekend verhoogden analisten meteen hun waardering voor het bedrijf. De extra kosten zullen de concurrentiepositie immers vooral versterken, de risico’s verminderen en resulteren in verdere groei.

 

Dat de onlinegigant zich een beetje zielig opstelt, past bij de boze brief die Bezos pas kreeg van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden. De CEO wordt op het matje geroepen over het datagebruik van externe verkopers: uit onderzoek van de Wall Street Journal zou blijken dat Amazon gevoelige commerciële data van individuele marktplaatsverkopers gebruikt om concurrerende producten te ontwikkelen. 

 

Nochtans verklaarde het bedrijf eerder aan het Huis van Afgevaardigden dat het dat niet deed. Niet alleen wordt Amazon er nu dus van verdacht zijn rol als grootste onlinemarktplaats in de Verenigde Staten uit te buiten, maar ook van valse – en mogelijk strafbare – verklaringen.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN