RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags bedrijfsresultaten
  • Bedrijven Amazon
  • Onderwerpen BedrijfsresultatenE-commerce
  • Geografie Verenigde Staten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Amazon neemt gas terug na nieuw verlies

icon
Algemeen29 juli, 2022

Weer verlies voor Amazon dit kwartaal: de nettowinst duikt voor de tweede keer op rij onder nul. De e-commercereus schakelt zelfs terug in de retailbranche, nu de vraag post-corona blijft vertragen.

Laagste groei in 20 jaar

De records die Amazon heeft gebroken tijdens de coronapandemie, moet de e-commercegigant nu bekopen. CEO Andy Jassy moet het bedrijf door een van de moeilijkste periodes in zijn geschiedenis loodsen, nu de e-commerceverkoop aanzienlijk kalmeert en de nettowinst voor het tweede kwartaal op rij in het rood zakt.

In het voorbije kwartaal steeg de omzet met 7,2% tot 121,2 miljard dollar (120 miljard euro), wat de laagste groei is in ongeveer twintig jaar tijd. Schuldige is de retailafdeling van de groep, want de tak cloudcomputing boekte liefst 33% meer omzet en de marketinginkomsten stegen met 18%.

De omzet uit e-commerce daalde zelfs met 4%, al zou de groei zonder wisselkoerseffecten vlak zijn geweest. De logistieke en andere diensten die Amazon aan verkooppartners aanbiedt, zoals verzending en stockage, leverden wel 9% meer omzet op.

Minder investeren in retail

Nu de coronapieken voorbij zijn, ziet Amazon zich genoodzaakt terug te schakelen. Tijdens de pandemie investeerde het bedrijf in allerijl in magazijnruimte en personeel, maar nu probeert de platformspeler zich even snel weer van die extra capaciteit te ontdoen door distributiecentra onder te verhuren of stop te zetten.

Amazon stelt ook expansieplannen uit tot volgend jaar en gaat minder investeren in de retailactiviteiten, zegt CFO Brian Olsavsky. Het bedrijf heeft zijn personeelsbestand al met 6% verminderd en zal dit jaar minder nieuwe mensen inhuren, bericht Wall Street Journal.

Onder de streep boekte Amazon een verlies van twee miljard dollar, ten opzichte met een winst van 7,8 miljard dollar een jaar geleden. Een deel van dat verlies komt weliswaar van elektrisch automerk Rivian, dat dit jaar flink in waarde verloor. Ondanks de aanhoudende inflatiedruk op brandstof-, energie- en transportkosten, slaagt Amazon er toch in om de kosten te beheersen, beklemtoont Jassy.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Target en Walmart onderuit: kunnen Amerikaanse retailers importtarieven “gewoon opeten”?

    De Amerikaanse retailreus Target ziet zijn omzet dalen en verlaagt zijn verwachtingen voor het hele jaar. Walmart-CEO Doug McMillon waarschuwde al de ‘Trump-tarieven’ de prijzen zullen doen stijgen, en haalde zich daarmee de woede van de president op de hals. Stevent de Amerikaanse retail af op een crisis?

  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Waarom merken en retailers samen op zoek moeten naar hun meest waardevolle klanten

    Shoppers die trouw zijn aan een merk, zijn doorgaans ook trouw aan de retailer waar ze dat merk kopen. Beide partijen hebben er dan ook alle belang bij om op basis van gedeelde klantdata op hun meest waardevolle klanten te focussen.

  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    Cyberaanval kost Marks & Spencer 300 miljoen pond

    De gevolgen van de recente cyberaanval zullen nog tot in juli voelbaar blijven, waarschuwt Marks & Spencer, dat een impact van zowat 300 miljoen pond (355 miljoen euro) verwacht op de operationele winst.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN