RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Amazon voorspelt ongeziene kerst na topkwartaal

icon
Algemeen30 oktober, 2020

Amazon verkocht deze zomer 37% meer, terwijl de winst zelfs verdrievoudigde. Het corona-effect houdt daarmee aan, meer nog dan analisten hadden verwacht. Kerst wordt “ongezien”, klinkt het.

 

Vooral hogere inkomens

In de drie maanden tot 30 september boekte Amazon alweer topcijfers: de omzet steeg met 37% naar 96,1 miljard dollar (82,34 miljard euro) en een brutowinst die zelfs met 197% groeide ten opzichte van vorig jaar. De winst kwam uit op 6,3 miljard dollar (5,4 miljard euro). En dan zitten de cijfers van de jaarlijkse Prime Day, de koopjestweedaagse die Amazon dit jaar op 13 en 14 oktober organiseerde, er nog niet bij.

Zoals te verwachten steeg vooral de onlineverkoop, met 38%, terwijl de omzet in fysieke winkels, waaronder supermarktketen Whole Foods, met 10% daalde. De omzet uit de verkoop door externe aanbieders op de onlinemarktplaatsen ging met 55% omhoog. Amazon presteerde ook beter dan analisten hadden verwacht: zij gingen gemiddeld uit van 7,41 dollar winst per aandeel, maar het werd 12,37 dollar. Qua omzet voorspelde Wall Street 92,7 miljard dollar, dus zo’n slordige 4 miljard minder.

Volgens CNN heeft de aanhoudende groei ermee te maken dat Amazon Prime-klanten vooral in de hogere inkomensklassen te vinden zijn, waardoor zij niet zozeer financieel getroffen zijn door de coronacrisis maar wel ander bestedingsgedrag vertonen: ze geven minder uit aan reizen en vrije tijd, maar meer aan producten voor in huis.

 

Coronakosten lopen hoog op

Voor het belangrijke vierde kwartaal verwacht het bedrijf van Jeff Bezos nu een omzet tussen 112 miljard en 121 miljard dollar (96 à 103 miljard euro), met een operationele winst tussen 1 en 4,5 miljard dollar (0,86 tot 3,86 miljard euro). De vork is bewust breed gehouden, omdat de onlinereus rekent op zo’n 4 miljard dollar aan coronagerelateerde kosten. Dat is dubbel zoveel als vorig kwartaal, omdat Amazon ziet dat de productiviteit toch daalt door alle Covid-maatregelen. 

De kosten voor verzending stegen in het derde kwartaal daardoor met 57%, tot 15,1 miljard dollar. Hoe drukker het naar de eindejaarsperiode toe zal worden, hoe duurder ook het logistieke gedeelte wordt. En druk wordt het, garandeert CEO Bezos nu al: “We zien meer klanten dan ooit die vroeg hun eindejaarsgeschenken kopen, wat slechts een van de tekenen is dat het een ongezien eindejaarsseizoen wordt.”

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN