RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Amazon helpt verkopers van retours af

icon
Algemeen5 augustus, 2021

Amazon gaat verkooppartners in enkele landen nieuwe mogelijkheden aanbieden om van retours en onverkochte voorraden af te geraken. Zo wil de e-commercereus aan de aanhoudende kritiek op de grootschalige vernietiging van teruggestuurde goederen tegemoetkomen.

 

Netwerk van opkopers

Het grote retourprobleem van Amazon heeft nogmaals krantenkoppen gehaald: in een reportage is te zien hoe grote hoeveelheden onverkochte voorraden worden vernietigd. Enkele maanden later kondigt de e-commercereus ook voor verkooppartners nieuwe opties aan om van restvoorraden en geretourneerde producten af te geraken, zonder ze te hoeven vernietigen.

 

Het probleem is bekend en zo oud als e-commerce zelf: pakjes worden teruggestuurd, maar kunnen niet meer als nieuw worden verkocht. Als de producten niet van Amazon zelf zijn maar van externe verkopers moeten die de spullen zelf komen ophalen, ofwel maakt de e-commercespeler zich er zelf vanaf. Een groot deel van die onverkochte voorraden wordt ofwel geliquideerd – in bulk voor een prikje opgekocht als restpartijen – ofwel gedoneerd aan goede doelen. Wat overblijft, gaat de vuilbak in.

 

Die liquidatie-optie gaat Amazon nu ook aan de platformpartners aanbieden, zodat zij niet alleen staan met hun restvoorraden. Verkopers mogen voortaan het groothandelskanaal en de technologie van het bedrijf gebruiken. Lees: ze mogen bellen naar de opkopers die Amazon kent. De optie is al beschikbaar in Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en de Verenigde Staten, en gaat deze maand ook van start in het Verenigd Koninkrijk.

 

Tweede leven als tweedehands

Er komt bovendien nog een derde optie bij: sinds begin dit jaar biedt Amazon ook tweedehands aan. Het gaat veelal om geretourneerde producten die als gebruikt worden doorverkocht. De teruggezonden producten worden gekeurd en gelabeld volgens de staat – van als nieuw tot aanvaardbaar – waarin ze zich bevinden. De tweedehandscategorie is onder meer al op de Nederlandse site actief voor tal van productcategorieën, maar breidt nu verder uit.

 

De dienst is al beschikbaar voor verkooppartners in het Verenigd Koninkrijk, en is er tegen het einde van het jaar ook in de Verenigde Staten. Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje zijn begin 2022 aan de beurt. Wanneer een artikel wordt geretourneerd, kunnen verkopers ervoor kiezen om het automatisch als tweedehands terug in omloop te brengen. Verkopers mogen ook zelf de prijs bepalen op basis van de conditie.

 

“Retourzendingen zijn deel van het leven voor alle retailers, en wat te doen met die producten is een branchebrede uitdaging”, aldus duurzaamheidsdirecteur Libby Johnson McKee van Amazon. Zij hoopt met deze mogelijkheden, die Amazon groepeert als “recommerce”, bij te dragen aan een circulaire economie en de impact op de planeet te verminderen. En het brengt natuurlijk ook weer extra omzet op, ook voor Amazon: “We zijn enthousiast dat deze programma’s ook de bedrijven die op Amazon verkopen, zullen helpen kosten te verlagen en hun bedrijf te laten groeien.”

 

Luister voor meer achtergrond naar het interview dat ik aan Radio 1 gaf over dit dossier.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Europa gaat taks van 3 euro heffen op kleine e-commerce pakjes

    De Europese Raad bereikte een akkoord om een belasting van 3 euro in te voeren op pakjes van buiten de EU met een waarde onder de 150 euro. Dat is een reactie op de door retailers als “oneerlijk” beschouwde concurrentie van goedkope Chinese retailers als AliExpress, Temu of Shein.

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Akkoord over nachtwerk in distributie en e-commerce

    Het Belgisch kernkabinet schaft het algemene verbod op nachtwerk af, en versoepelt de regels voor de retail. Wat al in het zomerakkoord stond, wordt nu bevestigd: in distributie en e-commerce is het enkel nog tussen 23.00 en 6.00 uur nachtwerk.

  • icon
    Algemeen11 december, 2025
    Inval op Europees hoofdkantoor Temu: sponsort de Chinese overheid?

    EU-inspecteurs vielen vorige week het Europese hoofdkantoor van Temu in Dublin binnen. Ze voeren een onderzoek naar mogelijke Chinese staatssteun, die de markt en de vrije concurrentie in Europa kan verstoren.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN