RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Amazon ontketent prijsoorlog tegen bol.com en Coolblue

icon
Algemeen30 december, 2020

Om marktaandeel te veroveren in de Benelux, hanteert Amazon significant lagere prijzen dan directe concurrenten als bol.com, Coolblue of MediaMarkt. En dat loont: de webwinkel weet flink meer klanten aan te trekken.

 

Grote prijskloof

Voor veel verkochte producten als elektro en speelgoed is amazon.nl 7 tot 9 procent goedkoper dan bol.com en MediaMarkt, 15 procent goedkoper dan Wehkamp en 18 procent goedkoper dan Coolblue. Dat blijkt uit metingen van prijsvergelijker Omnia Retail die verschenen in het FD. De Nederlandse concurrenten reageren wel: wanneer Amazon bijvoorbeeld een iPhone in prijs verlaagt, dan volgt bol.com. In de Black Friday week verkleinde daardoor het prijsverschil, maar structureel vergrootte de prijskloof in de loop van het jaar.
 

Dat heeft alles te maken met de sterke groei van e-commerce door de coronacrisis: lokale webshops hoefden de prijzen niet te verlagen om sterk te groeien, ze kunnen de bestellingen zelfs amper bijhouden. “Maar na corona kunnen deze verschillen pijn gaan doen,” denkt Sander Roose van Omnia Retail.

 

Marktaandeelwinst

Of die prijsoorlog Amazon ook grote marktaandeelwinst oplevert, is niet meteen duidelijk: cijfers zijn niet beschikbaar. Maar onrechtstreeks zien waarnemers toch enkele signalen. Zo klikken consumenten op prijsvergelijkingswebsites nu al even vaak door naar amazon.nl als naar bol.com. Dat wijst erop dat Amazon marktaandeel wint. Ook is het aantal bezoekers op amazon.nl de afgelopen maanden verdubbeld. Bol.com zegt in een reactie dat het nauwelijks iets merkt van een andere webwinkel en dat ook service, kwaliteit en bezorgopties belangrijk zijn.
 

Toen Amazon begin maart van start ging met een aanbod van meer dan honderd miljoen producten in meer dan dertig categorieën in z’n Nederlandse webwinkel, was er nog wat scepticisme, maar dat ebt stilaan weg. Retailexpert Dirk Mulder van ING verwacht dat de webgigant verder aandeel zal winnen en dat er een tweestrijd zal ontstaan tussen één internationaal en één lokaal platform. “Amazon heeft eigen merken maar ook producten die je bijvoorbeeld niet bij bol.com kunt kopen,” zegt hij aan radiozender BNR. Retailprofessor Kitty Koelemeijer van Nyenrode Business Universiteit wijst er wel op dat het bedrijf van Jeff Bezos een imagoprobleem heeft. Maar een prijskloof van tien procent blijft erg aantrekkelijk voor consumenten.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen9 juli, 2025
    Mijlpaal voor Tedi: 2.000 winkels in Duitsland

    In Essen heeft Tedi woensdagochtend zijn 2.000e Duitse winkel geopend. De non-fooddiscounter ambieert op termijn 3.000 winkels op zijn thuismarkt en wel 10.000 in heel Europa.

  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders

    Als consument hebben we het allemaal wel eens meegemaakt. We doen een aankoop met hoge verwachtingen en besluiten, om wat voor reden dan ook, het artikel terug te sturen. De verkoper stemt ermee in om het terug te nemen, we sturen het artikel terug - per post of persoonlijk -...

  • icon
    Algemeen7 juli, 2025
    Nieuwe CEO moet Galeries Lafayette verder internationaliseren

    De Franse luxewarenhuisgroep Galeries Lafayette heeft Arthur Lemoine benoemd tot zijn nieuwe CEO. Innovatie, digitalisering en verdere internationale expansie worden zijn belangrijkste opdrachten.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN