Amazon verlaagt vanaf half december in Europa de kosten voor verkopers van onder andere mode en woonartikelen. Hiermee lijkt de retailgigant te reageren op de toenemende concurrentie van Chinese platforms als Shein en Temu.
“Besparingen doorgeven aan verkooppartners”
Voor kleding en accessoires zakt de commissie naar 5% in plaats van 7% voor artikelen tot 15 euro en naar 10% in plaats van 15% voor artikelen tussen 15 en 20 euro, met ingang van 15 december. Daarnaast verlaagt Amazon vanaf 1 februari de kosten voor woonartikelen van 15% naar 8% voor items tot 20 euro. Ook voor huisdierartikelen, boodschappen en vitamies dalen de tarieven. De afhandelingskosten voor pakketten dalen bovendien gemiddeld met 0,32 euro.
“Terwijl we onze kosten blijven verlagen door operationele verbeteringen en innovatie, geven we grotere besparingen door aan onze verkooppartners,” zegt Amazon op z’n website. Die verkooppartners zijn goed voor meer dan 60% van de verkopen op het platform. Het lijkt er sterk op dat de Amerikaanse retailer hiermee reageert op de lage kosten die rivalen als Shein en Temu hanteren. Bij Shein bedraagt de commissie 10% in de Europese Unie, met een nultarief voor nieuwe verkopers gedurende de eerste 30 dagen.


