RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Analyse: verkoop Blokker België roept veel vragen op

icon
Algemeen19 februari, 2020

De verkoop van de Belgische winkels van Blokker aan Dutch Retail Groep levert in elk geval één duidelijke winnaar op. Voor de andere betrokken partijen blijft de onzekerheid bijzonder groot. Kan een verkoper van restpartijen de 670 medewerkers een duurzame toekomst garanderen?

 

Uitstel van executie?

Dat ondernemer Michiel Witteveen een zucht van opluchting zal hebben geslaakt na het tekenen van het verkoopcontract waarmee hij Blokker België overliet aan Dutch Retail Groep, lijdt geen twijfel. Hij is verlost van een grote zorg. Maar hoe blij moeten de medewerkers zijn? En de eigenaars van de winkelpanden? Daarover lijken de meningen erg verdeeld.

 

Gedurende minstens één jaar zullen de bestaande winkels open blijven met inbegrip van alle medewerkers: die garantie heeft overnemer Dirk Jan Bron de vakbonden blijkbaar gegeven. Betekent dit slechts een jaar uitstel van executie, of kan hij de 123 winkels en de 670 medewerkers een duurzame toekomst bieden op de langere termijn? In elk geval toont Dutch Retail Groep zich ambitieus: de omzet moet van 60 miljoen euro nu naar 200 miljoen euro gaan binnen vijf jaar. Daarmee legt de overnemer de lat bijzonder hoog.

 

Logistieke uitdaging

Hoe wil hij dit waar maken? Bron wil “airfryers van 200 euro tegen 80 euro verkopen”, zo heeft hij aan de vakbonden verteld. Het verkopen van restpartijen is een verdedigbaar zakenmodel: Action is er (heel) groot mee geworden. Er is zeker een publiek voor, koopjesjagers vind je overal. Maar dumpingwinkels en prijsvechters vind je ook overal: naast de bekende non-food discounters en ketens als Chronostock en Big Bazar zijn er heel wat lokale helden actief in dit segment. Mega World komt dus niet met een unieke propositie op de markt.

 

Zo’n zakenmodel uitrollen in 123 verkooppunten brengt zeker schaalvoordelen met zich mee: nationale dekking of de mogelijkheid om snel naamsbekendheid op te bouwen. In winkelinrichting hoef je niet te investeren, het bestellen van 123 uithangborden zal volstaan. Maar het betekent ook een enorme logistieke uitdaging om elke week opnieuw een verrassend en aantrekkelijk assortiment in die 123 winkels te krijgen. En het zal een grote financiële uitdaging worden om met de verkoop van overstocks tegen dumpingprijzen de lonen van 670 mensen en de huurprijzen van 123 winkelpanden te betalen. De vakbonden vrezen alvast een hogere werkdruk met zwaardere fysieke arbeid. Maar is er een alternatief?

 

Onbekende overnemer

En dan is er de overnemer zelf: Dirk Bron, een relatief onbekende ondernemer die zich ver van de pers houdt. Als oprichter van sportketen Aktiesport schreef hij een succesverhaal, als overnemer van vijftien Superconfexwinkels in 2006 waagde hij zich in een duister dossier. Over wat de man sindsdien op zakelijk vlak uitvoerde, is weinig bekend: hij blijkt bijzonder discreet. Over zijn vehikel, Dutch Retail Groep BV, is evenmin veel geweten: er zijn twee vennootschappen met die naam geregistreerd, één in Waddinxveen (Zuid-Holland) en één in Made (Noord-Brabant). Meer informatie is niet beschikbaar. Het zou uiteraard niet fair zijn om het proces van de overnemer te maken vooraleer hij iets bewezen heeft. Maar érg veel vertrouwen boezemt het allemaal toch niet in…

 

Eén winnaar is er in elk geval wél na deze transactie: Michiel Witteveen. Hij is verlost van een blok aan het been, een verlieslatende tak zonder toekomstperspectief. Mirage Retail Group kan zich voortaan volop concentreren op het verbeteren van de prestaties van Blokker in Nederland (ook geen sinecure) en het verder uitbouwen van ketens als Big Bazar, Intertoys en Maxi Toys.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    Europa wil heffing op kleine e-commerce pakketjes

    Met een heffing van twee euro op elk klein pakje dat Europa binnenkomt, wil de Europese Commissie de douanecontroles financieren, nu de toevloed aan pakjes van Shein en Temu blijft toenemen.

  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    “Opmars TikTok werpt schaduw op retailsector”

    Sociale media blijven voorlopig eerder een inspiratiebron dan een direct verkoopkanaal, maar de vraag is hoe lang nog: met de onwaarschijnlijke opmars van TikTok voelen retailers de druk van een opkomende retailmodel.

  • icon
    Algemeen20 mei, 2025
    Miljoenenrechtszaak dreigt voor Marks & Spencer na cyberaanval

    Schotse klanten waarvan persoonlijke gegevens werden gestolen bij de recente cyberaanval op Marks & Spencer, dagen de retailer voor de rechter. Dat kan leiden tot een miljoenenclaim.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN