RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags retours
  • Onderwerpen E-commerce
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Belg retourneert één op zeven onlinepakketjes

icon
Algemeen26 september, 2023

In België sturen consumenten 15% van hun online gekochte producten terug. Het zijn vooral mannen die retourneren, al zendt bijna de helft van alle onlineshoppers weleens iets terug.

Mannen retourneren meer

In vergelijking met het buitenland zijn Belgen bescheiden in het retourneren van onlinebestellingen: in de Verenigde Staten wordt 21% alle online aankopen teruggestuurd, in China is dat zelfs een kwart. De Zwitsers zijn koplopers in Europa met 22%, zo blijkt uit een studie van de International Post Corporation (IPC), waar L’Echo over bericht.

Toch heeft 48% van de Belgen in het afgelopen jaar minstens één onlinebestelling teruggestuurd. Opvallend is dat mannen (18%) vaker retourneren dan vrouwen (11%). Minder verrassend is dat vooral kleren en schoenen worden teruggestuurd: het is het bewijs dat online de juiste maat bepalen nog steeds een uitdaging is.

AI dé oplossing?

De Belgische cijfers komen uit een nieuwe enquête in opdracht van bpost, dat benadrukt dat consumenten een simpel retourproces verwachten. “86% is van de consumenten van mening dat een eenvoudig en betrouwbaar retoursysteem een must is”, aldus Wendy Luo, hoofd business development voor Azië bij de postdienst.

Retours vertegenwoordigen echter een kwart van de ecologische voetafdruk van e-commerce en de financiële impact is nog groter, dus streven bedrijven vooral naar het beperken van de terugzendingen. Het recente CBC-forum van het Waalse exportagentschap (Awex) schoof artificiële intelligentie als oplossing naar voren, zowel voor voorraadvoorspellingen als om consumenten beter te helpen zoeken en kopen.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen27 mei, 2025
    Retailevenement in Parijs van start op cruciaal moment

    (Publireportage) Vijf jaar geleden stonden retailexperts in de rij om voorspellingen te doen die achteraf zeer onnauwkeurig bleken, over de toekomst van de detailhandel in een tijd waarin online boodschappen boomden en de rol van supermarkten in twijfel werd getrokken omdat de pandemie de onlineverkoop van eten, drinken en essentiële...

  • icon
    Algemeen27 mei, 2025
    Hema verjongt aan vooravond van honderdste verjaardag

    Liefst 125 Hema-winkels kregen vorig jaar een nieuw jasje. Met succes, want de bijna honderd jaar oude keten groeide in 2024 met 2% en wist ook meer jongeren aan te trekken.

  • icon
    Algemeen26 mei, 2025
    Meir krijgt nieuw kleedje: van winkelstrook naar stadsboulevard

    De Meir, de drukste winkelstraat van Antwerpen, wordt binnenkort helemaal vernieuwd. Het winnende ontwerpteam wil de Meir omvormen tot een multifunctionele stadsboulevard die niet stilvalt na sluitingstijd.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN