RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Onderwerpen E-commerce
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Belgen kopen vandaag meeste diensten online

icon
Algemeen26 oktober, 2023
Shutterstock

Alle Belgen samen kochten in de eerste helft van 2023 voor 7,9 miljard euro online. Dat is een nieuw record, maar het is louter te danken aan de dienstensector: de online verkoop van producten stagneert.

83 miljoen aankopen

E-commerce heeft in België een nieuw record bereikt, met dank aan een groei van 9,4% ten opzichte van vorig jaar. Nochtans bleef het aantal verkochte producten stabiel, maar de groei zit in de verkoop van diensten: al 59% van alle service-aankopen gebeurden online. Diensten waren zo goed voor vier miljard euro aan online omzet, 20% meer dan een jaar eerder. In totaal hebben consumenten volgens BeCommerce 83 miljoen aankopen gedaan via Belgische webshops.

De sterkst groeiende productcategorieën (in waarde) waren sport en recreatie (17,7%), gevolgd door telecom (16,9%) en huishoudtoestellen (8,8%). Ook in aantal aankopen is sport en recreatie de favoriete categorie (20,35%), gevolgd door huis- en tuinproducten (15,4%) en media en entertainment (9,9%). Maar de diensten steken daar met kop en schouders bovenuit: Belgen kochten 35% meer tickets voor het openbaar vervoer online en zelfs 43% meer verzekeringen.

Nachtelijke shoppers

Voor het eerst shoppen Belgen het vaakst online via de smartphone (88%), tegenover 81% via de computer. Nochtans winkelen ze liefst thuis (98%), tijdens de werkweek (85%) en ’s avonds (68%). 17% van jongeren tussen 18-24 jaar en volwassenen tussen 35-44 jaar blijken ook ’s nachts te shoppen.

“We hebben ook voor het eerst onderzocht hoe Belgische consumenten aan hun online shoppingtocht beginnen. Zowat een derde start de speurtocht via zoekmachines zoals Google (29%) of via gespecialiseerde webshops (28%). Opvallend is dat ook marktplaatsen zoals Bol (20%) en Amazon (18%) als startpunt worden gekozen”, vertelt Greet Dekocker van BeCommerce.

Ondertussen verkoopt 45% van de Belgische kmo’s online, bijna een derde doet dat ook via marktplaatsen. Antwerpen telt het grootste aantal webshops (19%), gevolgd door Oost-Vlaanderen (15%). Wallonië is amper goed voor 20% van alle 56.642 Belgische webshops.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen27 mei, 2025
    Retailevenement in Parijs van start op cruciaal moment

    (Publireportage) Vijf jaar geleden stonden retailexperts in de rij om voorspellingen te doen die achteraf zeer onnauwkeurig bleken, over de toekomst van de detailhandel in een tijd waarin online boodschappen boomden en de rol van supermarkten in twijfel werd getrokken omdat de pandemie de onlineverkoop van eten, drinken en essentiële...

  • icon
    Algemeen27 mei, 2025
    Hema verjongt aan vooravond van honderdste verjaardag

    Liefst 125 Hema-winkels kregen vorig jaar een nieuw jasje. Met succes, want de bijna honderd jaar oude keten groeide in 2024 met 2% en wist ook meer jongeren aan te trekken.

  • icon
    Algemeen26 mei, 2025
    Meir krijgt nieuw kleedje: van winkelstrook naar stadsboulevard

    De Meir, de drukste winkelstraat van Antwerpen, wordt binnenkort helemaal vernieuwd. Het winnende ontwerpteam wil de Meir omvormen tot een multifunctionele stadsboulevard die niet stilvalt na sluitingstijd.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN