RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Onderwerpen Wetgeving
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Belgisch anti-tabaksplan: geen sigaretten meer in supermarkten

icon
Algemeen24 oktober, 2023

Minister van Volksgezondheid Vandenbroucke heeft zijn nieuwe anti-tabaksplan voorgesteld, en dat heeft ook zijn gevolgen voor retailers. We zetten de veranderingen op een rijtje.

Drie jaar vroeger verboden

Tegen 2040 mag nog maar 5% van de Belgische bevolking dagelijks tabak gebruiken, over vijf jaar moet dat aantal al geslonken zijn tot 10%. In 2040 moet er ook een eerste rookvrije generatie zijn, wat erop neerkomt dat dan geen nieuwe jongeren meer beginnen met roken. Dat is het streefdoel van de regering, maar Sciensano waarschuwt dat die doelstellingen zonder extra maatregelen niet haalbaar zijn. Minister Vandenbroucke pakt daarom uit met strengere regels.

In plaats van in 2028, zoals eerst voorzien, mogen winkels van meer dan 400 m² al vanaf 2025 geen tabaksproducten meer verkopen. Er komt dan ook een uitstalverbod: sigaretten of vapes mogen niet meer zichtbaar zijn. Winkels moeten ze dus in een afgescheiden ruimte of kast bewaren. Tijdelijke verkooppunten voor tabaksproducten, zoals op festivals of evenementen, worden eveneens verboden.

Strengere controles

Online was de verkoop van tabak al verboden, maar nu mogen ook apparaten om tabak of “kruidenproducten” te roken niet meer aangeboden worden via e-commerce. De regering doelt dan onder andere op waterpijpen. Rookruimtes in de horeca blijven wel bestaan, ook al wou de regering die oorspronkelijk afschaffen.

De minimumleeftijd om tabak te kopen blijft 18 jaar, maar verkopers moeten jongeren vanaf volgend jaar al een bewijs van leeftijd vragen als ze er jonger uitzien dan 25 jaar. Controles worden strenger, met volgend jaar alvast een grootschalige controlecampagne die ook gebruikmaakt van jonge mysteryshoppers. Wie op overtredingen wordt betrapt, riskeert verplichte sluitingen van één uur tot dertig dagen.

Vandenbroucke wil ook wegwerp-e-sigaretten verbieden vana 2025, maar moet daarvoor nog de goedkeuring krijgen van de Europese Commissie. De regering hoopt in het voorjaar van 2024 een antwoord te krijgen van de commissie.

Einde servicebalie?

Die plannen gaan wel ver, maar zijn toch heel wat minder verregaand dan die van de Britse premier Rishi Sunak. Die wil ook in 2040 een eerste rookvrije generatie, maar het is zijn bedoeling om de minimumleeftijd om sigaretten te kopen elk jaar met een jaar op te trekken. Zo zouden de huidige 14-jarigen nooit een sigaret kunnen kopen. Het voorstel moet nog worden goedgekeurd in het parlement.

In Nederland verdwijnen tabaksproducten vanaf 1 juli 2024 eveneens uit de supermarkten. Al sinds 2021 moeten ze uit het zicht worden bewaard. Nu steeds meer Nederlandse supermarkten proactief stoppen met de verkoop, rijst de vraag er of ook de servicebalie in supermarkten (zoals die bijvoorbeeld bij Albert Heijn bestond) niet mee zal verdwijnen.

Retailersfederatie Comeos is alvast ziedend en noemt de maatregel absurd. CEO Dominique Michel: “Het is toch pure hypocrisie. Ofwel is roken slecht voor de gezondheid en wordt de verkoop overal afgebouwd, ofwel laat je de verkoop toe. Maar nu zeggen wel in die winkel en niet in een andere, dat is toch nonsens. Denkt minister Vandenbroucke dat een pakje sigaretten in de supermarkt ongezonder is dan als je het in de winkel om de hoek koopt? Er is geen enkele studie die aantoont dat een consument beter bewust gemaakt wordt van de risico’s van tabak in kleine dan in grote winkels.”

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Target en Walmart onderuit: kunnen Amerikaanse retailers importtarieven “gewoon opeten”?

    De Amerikaanse retailreus Target ziet zijn omzet dalen en verlaagt zijn verwachtingen voor het hele jaar. Walmart-CEO Doug McMillon waarschuwde al de ‘Trump-tarieven’ de prijzen zullen doen stijgen, en haalde zich daarmee de woede van de president op de hals. Stevent de Amerikaanse retail af op een crisis?

  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Waarom merken en retailers samen op zoek moeten naar hun meest waardevolle klanten

    Shoppers die trouw zijn aan een merk, zijn doorgaans ook trouw aan de retailer waar ze dat merk kopen. Beide partijen hebben er dan ook alle belang bij om op basis van gedeelde klantdata op hun meest waardevolle klanten te focussen.

  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    Cyberaanval kost Marks & Spencer 300 miljoen pond

    De gevolgen van de recente cyberaanval zullen nog tot in juli voelbaar blijven, waarschuwt Marks & Spencer, dat een impact van zowat 300 miljoen pond (355 miljoen euro) verwacht op de operationele winst.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN