RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags boekenmuziek
  • Bedrijven BeCommerce
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Belgische webshops scoren dankzij diensten en Gen Z

icon
Algemeen5 mei, 2022
Shutterstock

E-commerce bezorgt vinylplaten, boeken en kranten ironisch genoeg een tweede leven. Belgische webshops surfen mee op die trend, net als op de evolutie naar een meer servicegerichte, niet-fysieke handel. Dat ziet BeCommerce in de nieuwe Shopping 100-lijst.

Grenzen tussen sectoren verdwijnen

Belgische bedrijven worden steeds sterker in e-commerce en kunnen stilaan concurreren met grote, internationale webwinkels, zo blijkt. Naar jaarlijkse gewoonte stelt vakorganisatie BeCommerce een ranking op met de ‘beste honderd webwinkels’ op de Belgische markt. Voor die ranking bekijkt de organisatie acht parameters, waaronder het aantal bezoekers, de maturiteit van de site en de drie belangrijkste afzetmarkten. Dit jaar prijken opnieuw meer Belgische webshops op de lijst, een evolutie die zich elk jaar verderzet.

Opvallend is dat de meeste van die Belgische spelers helemaal geen fysiek product verkopen. “E-commerce is al lang niet meer het simpele verkopen van fysieke producten, maar veel meer dan dat”, zegt algemeen directeur Sofie Geeroms van BeCommerce. En daar profiteren de Belgen van, omdat ze zo niet moeten opboksen tegen pakweg de gratis verzending en retours van de onlinereuzen.

“Het feit dat we steeds meer evolueren naar een dienstensamenleving kan de groei van deze webshops verklaren”, aldus Geeroms. Ze denkt dan bijvoorbeeld aan de Belgische kranten, die steeds vaker ook een webshop openen waar ze dan onder andere lifestyleproducten verkopen. “Dankzij het hoge bezoekersaantal dat zij sowieso al hebben, zijn hun webshops dan ook onmiddellijk zeer sterk. Online wordt de scheiding tussen welke webwinkel of platform tot de ene of andere sector behoort steeds minder strikt.”

Lezen is terug, met dank aan TikTok

Tegelijk stijgt het vertrouwen in e-commerce, ook voor dure en grote producten. Spelers als Vandenborre, Ikea, Casa en Krefel zijn allemaal bij de grootste vijftien Belgische webshops. Ook analoog entertainment doet het verrassend goed: winkels die vinylplaten, boeken, cd’s, dvd’s en kranten verkopen, doen het steeds beter in de Belgische onlinemarkt.

Vooral de jongeren van Gen Z zoeken weer entertainment naast het smartphonescherm: de markt voor analoge platen steeg in 2021 met maar liefst 66% en ook boeken zijn terug. Geeroms: “Jongeren grijpen terug naar het papieren boek en delen hun leeservaringen online. Ondanks dat ze het boek op papier lezen, blijkt uit de lijst dat de boeken wel online gekocht worden. Een fenomeen waar Standaard Boekhandel dankbaar op ingaat, met op zijn website bijvoorbeeld een hele sectie aan ‘bekend van TikTok’. Dankzij e-commerce kennen deze analoge producten een digitale revival.”

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    Cyberaanval kost Marks & Spencer 300 miljoen pond

    De gevolgen van de recente cyberaanval zullen nog tot in juli voelbaar blijven, waarschuwt Marks & Spencer, dat een impact van zowat 300 miljoen pond (355 miljoen euro) verwacht op de operationele winst.

  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    Europa wil heffing op kleine e-commerce pakketjes

    Met een heffing van twee euro op elk klein pakje dat Europa binnenkomt, wil de Europese Commissie de douanecontroles financieren, nu de toevloed aan pakjes van Shein en Temu blijft toenemen.

  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    “Opmars TikTok werpt schaduw op retailsector”

    Sociale media blijven voorlopig eerder een inspiratiebron dan een direct verkoopkanaal, maar de vraag is hoe lang nog: met de onwaarschijnlijke opmars van TikTok voelen retailers de druk van een opkomende retailmodel.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN