RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen DigitaliseringPublireportage
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Bent u klaar voor e-facturatie en ESG-rapportering?

icon
Algemeen2 april, 2025

(Publireportage) Straks moeten retailers aan de slag met elektronische facturatie via Peppol. Ook duurzaamheidsrapportering wordt een must. TCOG en Continia ontzorgen bedrijven met performante oplossingen: “De efficiëntieverbetering is gigantisch.”

Tijd en geld besparen met Continia eFacturatie oplossingen

Vanaf 1 januari 2026 moeten Belgische bedrijven verplicht elektronisch factureren via het Peppol-netwerk, niet alleen aan de overheid, ook naar B2B-handelspartners. De tijd begint te dringen: de overstap stel je best niet uit tot het laatste kwartaal, adviseert softwarespecialist TCOG. De Trusted Microsoft ERP Partner werkt al jaren nauw samen met softwareleverancier Continia om bedrijven gebruiksvriendelijke oplossingen aan te bieden voor financiële businessprocessen.

“Wij implementeren bij retailers Microsoft Dynamics 365 Business Central als ERP-systeem, en voegen daar retailfunctionaliteiten van LS Retail aan toe, voor onder andere replenishment en kassa’s. Onze partner Continia voorziet daarbij add-ons voor onder andere inkomende en uitgaande e-facturatie, kostendeclaratie, documentverkeer en duurzaamheid”, vertellen salesverantwoordelijken Eric van der Craats en Laurens Van Hemeldonck van TCOG. Retailklanten ervaren een grote nood aan het optimaliseren van documentenstromen. Door de oplossingen van Continia te gebruiken, besparen ze veel tijd en geld.

Snel terugverdiend

De verplichting om elektronisch te factureren komt nu snel dichterbij, maar nog lang niet alle ondernemingen zijn er klaar voor, weten Patrick Nijs en Michiel Eggens van Continia. “Voor klanten die al onze Document Capture oplossing gebruiken is de stap klein. De upgrade naar de e-invoicing module is een kleine inspanning.” Maar met het in kaart brengen van je noden mag je niet wachten tot 24 december. “Daarom organiseren we samen met TCOG webinars om dat bewustzijn aan te wakkeren.”

Het gaat niet alleen om de wettelijke verlichting rond e-facuratie, het is ook een opportuniteit om efficiëntiewinst te boeken in de organisatie. “Gemiddeld gaan onze oplossingen tot 90% van de manuele repetitieve taken uit handen nemen. Een klant die 5000 facturen per jaar uitstuurt, verdient de investering binnen een jaar terug en kan nadien tussen de 13.000 en 20.000 euro per jaar besparen. We kunnen die winst voor elke klant en elk scenario berekenen. Denk ook aan de gemoedsrust die je creëert als je documenten gaat registreren op een wettelijke manier, zodat je ze later in een audit perfect naar boven haalt zonder discussie.”

Vlot betalingen verwerken

In Nederland is de payment management module populair. Die stelt retailers in staat om vlot marketplace-betalingen te verwerken, onder andere. “Als je tienduizenden Mollie- en Adyen- transacties manueel moet gaan matchen aan de orders in het systeem, dan is dat zeer tijdrovend met een grote kans op fouten. Onze oplossing doet dat in een paar seconden. De efficiëntieverbetering is gigantisch. Daar maken we onze klanten blij mee.”

Deze tool evolueert binnenkort naar de nieuwe oplossing Continia Banking: die is al verkrijgbaar in Scandinavië en Duitsland en zal verder uitgerold worden in Europa en daarbuiten. Nederland volgt dit najaar al, voor België is er nog geen concrete datum. “De grote uitdaging zijn de interfaces met de banken. Daaraan werken we hard.”

Duurzaamheidsrapportering in een handomdraai

De jongste telg bij Continia is de oplossing voor duurzaamheidsrapportering. “De behoefte bij onze klanten wordt groter. Ze willen het op orde hebben, je moet duurzamer gaan ondernemen. Europa heeft de eisen van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD-richtlijn) wel afgezwakt: pas vanaf duizend medewerkers en 50 miljoen omzet moeten bedrijven de rapportage doen, dat is nog 20% van de Europese bedrijven. De overige 80% wordt nog wel gestimuleerd om het te doen, maar dan eerder op vrijwillige basis.”

De Continia Sustainability oplossing vergemakkelijkt de rapportering enorm. “Bijvoorbeeld als je een ticket van je benzine of een vlucht ingeeft, of facturen registreert, dan koppelen we achterliggend milieurekeningen aan een grootboekrekening, en dan komen die uitgaven ook in het duurzaamheidsrapport terecht. Wij werken samen met partijen die de emissiefactorsets aanleveren. We weten dus welke coëfficiënten er berekend moeten worden als je acht kilowattuur elektriciteit op de factuur hebt staan of je hebt twintig liter benzine getankt. Je rapport rolt er bijna automatisch uit.”

Gratis webinar

Er komt dus heel wat af op retailondernemingen. Om bedrijven te sensibiliseren en grondig te informeren, organiseren TCOG en Continia op 24 april om 10u30 de gratis webinar “Stroomlijn uw ESG-rapportage met Continia Sustainability”.

Eric van der Craats van TCOG en Patrick Nijs van Continia demonstreren hoe deze geïntegreerde tool voor CO2-boekhouding optimaal gebruikmaakt van de financiële gegevens binnen Business Central. Dit bespaart tijd, vereenvoudigt workflows en helpt retailers om snel inzichten te krijgen in mogelijkheden om koolstofemissies te verminderen. “Er zijn geen maanden nodig voor de implementatie, eerder dagen. Het is niet moeilijk, je moet het enkel doen”, stellen ze alvast gerust.

Schrijf vandaag nog in via de knop hieronder en zorg dat uw organisatie voldoet aan de hoogste rapportagestandaarden!

Ik schrijf me in

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Target en Walmart onderuit: kunnen Amerikaanse retailers importtarieven “gewoon opeten”?

    De Amerikaanse retailreus Target ziet zijn omzet dalen en verlaagt zijn verwachtingen voor het hele jaar. Walmart-CEO Doug McMillon waarschuwde al de ‘Trump-tarieven’ de prijzen zullen doen stijgen, en haalde zich daarmee de woede van de president op de hals. Stevent de Amerikaanse retail af op een crisis?

  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Waarom merken en retailers samen op zoek moeten naar hun meest waardevolle klanten

    Shoppers die trouw zijn aan een merk, zijn doorgaans ook trouw aan de retailer waar ze dat merk kopen. Beide partijen hebben er dan ook alle belang bij om op basis van gedeelde klantdata op hun meest waardevolle klanten te focussen.

  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    Cyberaanval kost Marks & Spencer 300 miljoen pond

    De gevolgen van de recente cyberaanval zullen nog tot in juli voelbaar blijven, waarschuwt Marks & Spencer, dat een impact van zowat 300 miljoen pond (355 miljoen euro) verwacht op de operationele winst.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN