RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Sombere vooruitzichten voor retailers in de Benelux

icon
Algemeen23 januari, 2020

Retailers in de Benelux krijgen de komende jaren te kampen met dalend consumentenvertrouwen en toenemende concurrentie, zegt kredietbeoordelaar Moody’s in een nieuw rapport. Traditionele winkelketens worden door de groei van online gedwongen tot hoge investeringen, wat drukt op de winstcijfers en de kredietwaardigheid.

 

Hoge transformatiekosten

De komende twaalf tot achttien maanden blijven de omstandigheden moeilijk voor retailers in de Benelux. Pas in de loop van 2021 verwacht Moody’s een lichte heropleving van de economie. Intussen blijft het consumentenvertrouwen laag, wat zal resulteren in een groeivertraging voor heel wat retailers: ze zien zich mogelijk genoodzaakt om prijzen te verlagen, waardoor de rentabiliteit onder druk komt. Voor spelers als Hema, doe-het-zelfgroep Maxeda en Douglas zijn de vooruitzichten dan ook niet schitterend.
 

Naarmate klanten in de Benelux steeds vaker online winkelen en gemak eisen, raken fysieke non-food retailers immers verouderd. Zij moeten nieuwe manieren vinden om aan de behoeften van hun klanten te voldoen. Hema tracht zich heruit te vinden in partnerships met collega’s als Jumbo, Franprix en Walmart, terwijl Maxeda z’n business vereenvoudigt door in Nederland de formules Formido en Praxis samen te voegen. Maar beide retailers hebben daardoor ook te maken met hoge transformatiekosten. Lokale e-commercespelers als bol.com en Coolblue mogen zich verwachten aan toenemende concurrentie van Amazon en Veepee.com en zullen marktaandeel verliezen.

 

Online groeit in voeding

Supermarkten zullen minder hinder ondervinden van de economische omstandigheden, ook voor vrijetijd en persoonsgebonden goederen is er groei: er is immers een toenemende vraag naar luxe en online mediagebruik. Maar de groei van online betekent wel een bedreiging voor het marktaandeel en de winstgevendheid van gevestigde fysieke retailers. De e-commerceomzet stijgt het sterkst in categorieën waar de penetratie van online historisch laag was, zoals doe-het-zelf en vooral ook voeding. Dat kan op termijn wegen op de winstcijfers van Carrefour, Colruyt en Ahold Delhaize.
 

De impact van pure player Picnic blijft voorlopig beperkt, maar toch was het de snelst groeiende retailer in de periode 2015-2018 en het marktaandeel stijgt snel. Discounters als Aldi, Lidl en Action hebben weinig te vrezen van online en zullen marktaandeel blijven winnen, net als Jumbo. Moody’s verwacht dat Colruyt en Ahold Delhaize hun marktaandeel zullen kunnen verdedigen: ze hebben de nodige schaal, ontwikkelden een sterk private label aanbod en goede online activiteiten. Zwakkere spelers als Louis Delhaize en Carrefour echter zullen de prijsdruk van discounters harder voelen. In België kampen de hypermarkten immers met structurele problemen.

 

 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN