RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Bol.com verzendt bestellingen in doos op maat

icon
Algemeen6 september, 2021

Bol.com heeft zopas een nieuwe ‘multi-inpakmachine’ in gebruik genomen. Die verpakt bestellingen die uit meerdere items bestaan, in een speciaal op maat gemaakte doos. Volgens het e-commercebedrijf gaat het om een wereldprimeur.

 

Complex

Losse artikelen pakt bol.com al sinds 2015 grotendeels machinaal op maat in. Maar voor orders die uit meerdere artikels bestaan, was de uitdaging door de vele verschillende vormen en afmetingen een stuk groter. “Daar bestond geen machine voor. Een bestelling van bijvoorbeeld een knuffel, een koekenpan en deodorant, konden we voorheen enkel handmatig in één doos inpakken. Dat kost niet alleen meer tijd, maar we zijn ook gebonden aan een aantal vaste doosformaten, waardoor er vaak loze lucht in de verpakking overblijft”, zegt COO Vincent Weijers.

 

Sinds kort beschikt bol.com echter over een nieuwe machine, die de taak wel aankan. De machine, wereldwijd de eerste in zijn soort, snijdt een kartonnen doos op maat op basis van de afmetingen van de verschillende artikelen en vouwt ze er nadien precies omheen. Daarna rolt het pakket automatisch door naar de sorteerafdeling. “Om onze capaciteit op te voeren nemen we begin volgend jaar nog eens vijf multi-inpakmachines in gebruik en binnen enkele jaren willen we dat aantal verhogen naar tien.”

 

CO2-uitstoot verder afbouwen

Met de multi-inpakmachine bespaart bol.com niet alleen op karton, maar bovendien zit er veel minder lucht in de pakketjes, waardoor ook de CO2-uitstoot daalt. Er zijn immers minder bestelbusjes nodig om hetzelfde aantal pakketten te bezorgen.

 

Tussen 2018 en 2020 heeft bol.com de eigen CO2-uitstoot per pakket al gereduceerd met 39%. Het bedrijf heeft de ambitie om de CO2-uitstoot van de eigen activiteiten terug te brengen tot 0 gram per pakket in 2025.

 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen25 augustus, 2025
    Wibra trekt operationeel directeur aan

    Vanaf 1 september versterkt Wibra haar directieteam met de benoeming van Rogier Wijnhoven als operationeel directeur. Als COO wordt hij eindverantwoordelijke voor IT en later ook voor de logistieke organisatie.

  • icon
    Algemeen20 augustus, 2025
    Hoe Noz, opkoper van de Casa-voorraden, wereldleider in voorraadopruiming wil worden

    Noz kocht al voorraden van failliete ketens als Casa, Esprit en Habitat op, maar ziet het in de toekomst grootser. De Franse verkoper van restpartijen gaat voor wereldleiderschap en wil dé outletpartner van merken worden.

  • icon
    Algemeen20 augustus, 2025
    Deze eisen stellen Gen Z en jonge millennials aan e-commerce

    De toekomst van e-commerce ligt in handen van Gen Z en jonge millennials (18-35 jaar). Tegen 2030 zal Gen Z naar schatting goed zijn voor bijna een vijfde van de wereldwijde consumentenuitgaven. Toch dreigt hun ontevredenheid over bezorging de groei te ondermijnen.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen4 augustus, 2025
    JD.com boost Europese expansie met nieuwe naam voor Ochama
  • icon
    Algemeen31 juli, 2025
    Blokker-eigenaar Roland Palmer ziet potentieel voor 200 winkels
  • icon
    Algemeen31 juli, 2025
    Met eerste non-foodwinkel gaat Lidl de strijd aan met Action en TEDi
  • icon
    Mode6 augustus, 2025
    Duitse modeketen Closed vraagt faillissement aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN