RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Carrefour-topman Bompard juicht Google-taks toe

icon
Algemeen11 maart, 2019

Winkelketens betalen veel meer belastingen dan internetplatformen en dat is onhoudbaar, zegt Carrefour-topman Alexandre Bompard. Hij toont zich voorstander van een taks die een eind maakt aan dat fiscaal onevenwicht.

 

“Gelijke omzet, gelijke belasting”

In een interview met Le Journal du Dimanche verwelkomt de topman het feit dat een ‘GAFA-taks’ nu echt op de agenda staat. “Dat is een noodzaak om een einde te maken aan het fiscale onevenwicht tussen merken zoals de onze en Amerikaanse of Chinese universele platforms”, vindt hij. “We betalen 83 verschillende belastingen. Met een vergelijkbare omzet creëren we vier keer zoveel banen. Intussen dumpen zij hun producten op de markt zonder zelfs btw te betalen, en nauwelijks belastingen. Dat is onhoudbaar. Ik vraag geen gunst, maar wel een eenvoudig principe: gelijke omzet, gelijke belasting.” 

 

Eerder deze maand had Frans economieminister Bruno Le Maire een wetsontwerp ingediend dat een omzetbelasting van 3% wil invoeren voor grote internetbedrijven, omdat de Europese Unie te lang talmt hieromtrent. Zijn voorstel viseert internetgiganten als Amazon, Facebook en Google. Opmerkelijk: Carrefour heeft een ambitieus partnership opgezet met Google, maar dat belet de topman dus niet om een scherp standpunt in te nemen. Hij wijst er ook op dat Amazon en Alibaba zich nu meer op voeding richten en dat daardoor de concurrentieverhoudingen ingrijpend zullen veranderen. De retailer investeert 2,8 miljard euro in digitaliseringsprojecten.

 

“Onze bestaansreden is de voedseltransitie”

In hetzelfde interview benadrukt Bompard dat het hypermarktconcept van ‘alles onder één dak’ niet dood is, maar dan niet met hetzelfde ‘dak’ of hetzelfde ‘alles’, zegt hij: “Het fysieke dak boven de winkel moet worden verkleind, zodat onze klanten sneller kunnen winkelen. Maar terwijl het oppervlak van de winkel krimpt, moet het winkelbereik groeien om nieuwe klanten te veroveren via allerlei digitale diensten: drive, bezorgen, click & collect… En ‘alles’ betekent ‘niet te veel’. Onze assortimenten moeten worden vereenvoudigd en bepaalde categorieën moeten worden stopgezet. Ook moet dat ‘alles’ meer gemengd zijn: met ruimte voor een restaurant, voedseltransitie en diensten.” 

 

Vooral die voedseltransitie ligt de topman na aan het hart. “Wij zijn de enigen die deze missie hebben opgenomen in het hart van ons model. Gezond kwaliteitsvoedsel mag geen privilege zijn voor welgestelde klanten in de grote steden. We zullen het biologische aanbod in al onze winkels uitbreiden met duizend Carrefour Bio-producten, en al onze babyproducten zullen tegen het einde van het jaar biologisch zijn. In 2022 moet Carrefour 5 miljard euro omzet realiseren in bio.” 

 

Op de vraag of een retailer vandaag activistisch moet zijn, antwoordt Bompard: “De grote bedrijven van morgen zijn degenen van wie de ambitie verder gaat dan hun activiteit. Onze bestaansreden is de voedseltransitie voor iedereen. Met onze wereldwijde aanwezigheid, het aantal klanten dat we bereiken en de boeren waarmee we werken, zijn wij de enigen die op grote schaal het voedingsmodel kunnen transformeren.” Carrefour investeert elk jaar 1 miljard euro in de Franse landbouw en kondigde zopas een investering aan van 50 miljoen euro extra, opdat 95% van het aanbod groenten en fruit in de winkels van Franse oorsprong zou zijn.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN