Hoe kan je als merk of retailer promoties slim inzetten om categorieën te doen groeien? In de strijd om aandacht is authentieke shoppercommunicatie op sociale media onmisbaar: “Promojagers verbindt merken met shoppers op het juiste moment, via het juiste kanaal.”
“Video is het nieuwe normaal”
Opvallen als merk wordt steeds moeilijker in een wereld waar aandacht schaars is: shoppers worden overstelpt met commerciële boodschappen. Hoe spring je eruit? Door slim gebruik te maken van sociale media, en dan vooral van korte videocontent, weet het online kortingenplatform Promojagers. “Vorig jaar slaagden we er bijvoorbeeld in om via één TikTok-post 403 airfryers te verkopen, of meer dan 20 miljoen impressies te genereren voor Albert Heijn”, zeggen community manager Jolijn Tanghe en medeoprichter Gunther Devisch, die hun unieke werkwijze komen toelichten op het Category Management Congress van RetailDetail en LD&Co, op 19 juni in Antwerpen.
“De spelregels inzake mediaconsumptie en promotiemarketing zijn veranderd. Mensen zitten gemiddeld 2 uur en 26 minuten per dag op hun smartphone, hoofdzakelijk op sociale netwerken en dan met name op videokanalen zoals TikTok en YouTube. Video is het nieuwe normaal.” Retailers en merken zetten nog teveel in op traditionele media zoals de folder, en te weinig op nieuwe kanalen.
“Mensen kopen van mensen”
Goede content is daarbij essentieel. Algoritmes kijken niet meer zozeer naar je aantal volgers, wel naar de kwaliteit van je publicaties. “Breng een boodschap die resoneert bij je publiek.” Ook het zoekgedrag verandert: mensen zoeken minder op Google, vaker op sociale media. En dan is er nog de opkomst van AI-chatbots. “Daar moet je dus als retailer of als categoriemanager aanwezig zijn met je producten en je promoties.”
En dan niet met banners of typische corporate communicatie, wel met authentieke boodschappen gebracht door echte mensen. Want mensen kopen van mensen, het wantrouwen tegenover (grote) bedrijven neemt toe. Ook CEO Fernando Fernandez van Unilever meldde onlangs dat de multinational sterker gaat inzetten op influencers, omdat traditionele merkcommunicatie niet meer werkt.
“Het belang van connectie”
Nog een aandachtspunt: mik op één specifieke doelgroep, met een consistente boodschap. “Ons publiek, dat zijn alle mensen die promotiegevoelig zijn. De mensen die thuis folders doorbladeren op zoek naar aanbiedingen. Voor hen maken we content, niet voor kopers van luxeproducten of liefhebbers van dure vakanties.”
Vergeet daarbij het community-aspect niet. Iedereen kan tegenwoordig makkelijker, sneller en goedkoper content maken met AI. Er komt een overdaad aan content op ons af. Hoe spring je er dan uit? Een echte connectie wordt belangrijker: die kan je niet repliceren met AI. “Dat is onze sterkte. Wij zijn een community, wij hebben dat raakvlak met de consument, ze keren terug naar ons TikTok-kanaal om de beste promoties te ontdekken.”
Inspirerende voorbeelden
Retailers als HEMA, Bol en Albert Heijn communiceren vandaag al sterk op sociale media. Meer inspiratie ontdek je op het Category Management Congress van RetailDetail en LD&Co, op 19 juni in Antwerpen, waar Jolijn Tanghe en Gunther Devisch van Promojagers het podium betreden naast sprekers van onder andere Albert Heijn, Nutrition & Santé en BENU Apotheken. Tickets bestellen kan via de knop hieronder.