RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Promojagers
  • Onderwerpen Category Management Congress
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Categorieën laten groeien in een wereld waar aandacht schaars is”

icon
Algemeen12 juni, 2025
Gunther Devisch & Jolijn Tanghe (Promojagers)

Hoe kan je als merk of retailer promoties slim inzetten om categorieën te doen groeien? In de strijd om aandacht is authentieke shoppercommunicatie op sociale media onmisbaar: “Promojagers verbindt merken met shoppers op het juiste moment, via het juiste kanaal.”

“Video is het nieuwe normaal”

Opvallen als merk wordt steeds moeilijker in een wereld waar aandacht schaars is: shoppers worden overstelpt met commerciële boodschappen. Hoe spring je eruit? Door slim gebruik te maken van sociale media, en dan vooral van korte videocontent, weet het online kortingenplatform Promojagers. “Vorig jaar slaagden we er bijvoorbeeld in om via één TikTok-post 403 airfryers te verkopen, of meer dan 20 miljoen impressies te genereren voor Albert Heijn”, zeggen community manager Jolijn Tanghe en medeoprichter Gunther Devisch, die hun unieke werkwijze komen toelichten op het Category Management Congress van RetailDetail en LD&Co, op 19 juni in Antwerpen.

“De spelregels inzake mediaconsumptie en promotiemarketing zijn veranderd. Mensen zitten gemiddeld 2 uur en 26 minuten per dag op hun smartphone, hoofdzakelijk op sociale netwerken en dan met name op videokanalen zoals TikTok en YouTube. Video is het nieuwe normaal.” Retailers en merken zetten nog teveel in op traditionele media zoals de folder, en te weinig op nieuwe kanalen.

“Mensen kopen van mensen”

Goede content is daarbij essentieel. Algoritmes kijken niet meer zozeer naar je aantal volgers, wel naar de kwaliteit van je publicaties. “Breng een boodschap die resoneert bij je publiek.” Ook het zoekgedrag verandert: mensen zoeken minder op Google, vaker op sociale media. En dan is er nog de opkomst van AI-chatbots. “Daar moet je dus als retailer of als categoriemanager aanwezig zijn met je producten en je promoties.”

En dan niet met banners of typische corporate communicatie, wel met authentieke boodschappen gebracht door echte mensen. Want mensen kopen van mensen, het wantrouwen tegenover (grote) bedrijven neemt toe. Ook CEO Fernando Fernandez van Unilever meldde onlangs dat de multinational sterker gaat inzetten op influencers, omdat traditionele merkcommunicatie niet meer werkt.

“Het belang van connectie”

Nog een aandachtspunt: mik op één specifieke doelgroep, met een consistente boodschap. “Ons publiek, dat zijn alle mensen die promotiegevoelig zijn. De mensen die thuis folders doorbladeren op zoek naar aanbiedingen. Voor hen maken we content, niet voor kopers van luxeproducten of liefhebbers van dure vakanties.”

Vergeet daarbij het community-aspect niet. Iedereen kan tegenwoordig makkelijker, sneller en goedkoper content maken met AI. Er komt een overdaad aan content op ons af. Hoe spring je er dan uit? Een echte connectie wordt belangrijker: die kan je niet repliceren met AI. “Dat is onze sterkte. Wij zijn een community, wij hebben dat raakvlak met de consument, ze keren terug naar ons TikTok-kanaal om de beste promoties te ontdekken.”

Inspirerende voorbeelden

Retailers als HEMA, Bol en Albert Heijn communiceren vandaag al sterk op sociale media. Meer inspiratie ontdek je op het Category Management Congress van RetailDetail en LD&Co, op 19 juni in Antwerpen, waar Jolijn Tanghe en Gunther Devisch van Promojagers het podium betreden naast sprekers van onder andere Albert Heijn, Nutrition & Santé en BENU Apotheken. Tickets bestellen kan via de knop hieronder.

Ik reserveer mijn plek op het Category Management Congress
Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen25 juni, 2025
    Hoe Amazon de “strijd tussen Kong en Godzilla” escaleert

    Amazon trekt de komende jaren zo'n 44 miljard dollar uit voor grootschalige investeringen in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De Amerikaanse techreus breidt nu vooral buiten de grote stedelijke centra uit.

  • icon
    Algemeen24 juni, 2025
    Opinie: “De nieuwe retailstrategie: denk als een merk, handel als een uitgever”

    Wie vandaag wil overleven, moet méér zijn dan een retailer. Je moet denken als een merk, handelen als een retailer én werken als een uitgever. Klinkt ingewikkeld? Geen zorgen, ik leg het je stap voor stap uit.

  • icon
    Algemeen20 juni, 2025
    “Wees de gids voor je categorie”: inzichten vanop het Category Management Congress

    De gouden driehoek tussen retailer, shopper en leverancier: dat is waar de magie plaatsvindt, aldus dagvoorzitter Luc Desmedt van LD&Co. Die drie partijen waren evenwichtig vertegenwoordigd in het gevarieerde programma van het Category Management Congress op 19 juni bij RetailDetail.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN