RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Onlineklanten zijn ook de beste offline klanten” (Carla Velghe, HEMA)

icon
Algemeen2 februari, 2021

Hoe hou je als retailer je team gemotiveerd in tijden van lockdowns en strenge coronamaatregelen? Bij HEMA is er van negativiteit geen sprake, zegt country director Carla Velghe: “Ik heb nog nooit zo’n niveau van betrokkenheid gevoeld als vandaag.”

 

In de vuurlinie

Voor medewerkers op de winkelvloer zijn het bijzonder stresserende tijden. Dat ziet ook Carla Velghe, die aan het hoofd staat van HEMA in België, Luxemburg, Duitsland en Oostenrijk: “Onze mensen krijgen soms zelfs winkelmandjes naar het hoofd gegooid! Mensen zijn de coronamaatregelen zo beu. Maar wij kunnen enkel openblijven als we strikt de voorwaarden naleven. Makkelijk is dat niet: klanten moeten alleen komen winkelen, maar als twee zussen samen hun inkopen willen komen doen, hoe ga je daar dan mee om? Dat is lastig! Ik vraag wat respect voor onze mensen die elke dag in de vuurlinie staan.”
 

In het geval van HEMA kregen die medewerkers nogal wat over zich heen het afgelopen jaar. Bovenop de coronacrisis met de bijhorende lockdowns, was er de stroom van negatieve berichtgeving over de onzekere toekomst van de keten: “Hoe hou je je mensen geëngageerd als ze op tijdelijke werkloosheid staan en voortdurend alarmerende berichten lezen over een schuldenberg van 750 miljoen euro en een zogezegd nakend faillissement? Wij meten elke drie maanden onze ‘Employee Net Promoter Score’ (eNPS). Die geeft aan hoe gelukkig de medewerkers zijn in je bedrijf. Dat we erin geslaagd zijn om afgelopen najaar die score met 25% te doen stijgen, daar ben ik toch trots op,” zegt de country manager. 

 

Positieve cijfers

Wat heeft HEMA daarvoor gedaan? “Communiceren. Dat is de basis. Ik maak elke week een vlog, een persoonlijk en soms zelfs wat emotioneel bericht. We stuurden onze mensen af en toe een kleine attentie. We organiseerden online spelletjes en wedstrijden. ‘Wat is je oudste HEMA-product’, bijvoorbeeld. Alles om connectie te houden. Ik durf zeggen: in m’n ruim vier jaar bij HEMA heb ik nog nooit zo’n niveau van betrokkenheid gevoeld als vandaag. Er is weinig positiefs aan die coronacrisis, maar het doet ons toch stilstaan bij wat we doen. Zelf heb ik zo’n twintig uren per week teruggekregen, uren die ik niet in m’n auto hoefde door te brengen. Ik weiger hier negatief mee om te gaan. Financieel is het een drama, maar zelfs nu, met acht restaurants die gesloten moeten blijven, draaien we in België week na week positieve like-for-like cijfers. We vliegen!”
 

HEMA heeft dan ook van de nood een deugd gemaakt, vertelt ze. De retailer heeft bijgestuurd, vertrekkend van de vraag ‘wat willen onze klanten?’ “In normale omstandigheden is HEMA een fun-winkel, waar je met je kinderen of vriendinnen naartoe trekt om je te laten inspireren. Dat kan nu niet. Daarom hebben we ons aanbod aangepast en ingezet op de basics. De pyjama’s zijn te klein geworden, de sokken zijn versleten… Ons best verkopende product zijn de batterijtjes voor hoorapparaten. Ook alles voor het interieur loopt hard: vazen, kussentjes, beddengoed, handdoeken… Beauty doet het dan weer heel wat minder: met die mondmaskers hebben de mensen minder lipstick nodig. Ook food heeft het zwaar, omdat we 35% minder trafiek in onze winkels zien.”

 

One stop shop

Maar de conversie is hoog: wie komt, koopt ook. HEMA is een ‘one stop shop’, en dat is in de huidige omstandigheden een belangrijk voordeel. “De klant gaat liever naar HEMA dan naar vijf andere winkels. We zitten goed qua prijsniveau in crisistijd. En we hebben gelukkig veel buitenstedelijke winkels.” Uiteraard boomt ook de onlineomzet. “Tijdens de lockdown hebben we 35 à 40% van onze normale fysieke omzet online gerealiseerd. Dat was niet genoeg, maar het hielp wel. Het leuke is dat we veel nieuwe klanten hebben aangetrokken, die ook klant blijven. Onze onlineklanten zijn ook onze beste offline klanten.”
 

Hoe je als retailer met succes de betrokkenheid van je medewerkers op een hoog niveau houdt, daarover komt Carla Velghe van HEMA meer vertellen op het RetailDetail People Congress, dat 100% digitaal en dus coronaveilig plaatsvindt op 25 februari. Ook Koen Tengrootenhuysen van Decathlon en Toon Bossuyt van Colora zullen die ochtend present zijn om hun inspirerend verhaal te brengen. Via deze link vind je meer informatie over het programma en kan je tickets bestellen voor de livestream. Tot dan!

 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Temu-eigenaar ontslaat tientallen werknemers na vechtpartij met markttoezichthouder”

    PDD Holdings, het moederbedrijf van koopjesplatform Temu, heeft tientallen medewerkers ontslagen na een ‘incident’ met Chinese markttoezichthouders in Shanghai. Tijdens een inspectie door de State Administration for Market Regulation zouden er fysieke vechtpartijen hebben plaatsgevonden tussen PDD-werknemers en controlerende ambtenaren.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    Pepco Group boekt 8,7% omzetgroei na verkoop Poundland

    De Poolse Pepco Group zag zijn omzet afgelopen boekjaar (tot en met 30 september) met 8,7% stijgen tot 4,52 miljard euro. De vergelijkbare verkoop nam met 2,6% toe. De groep zet zijn strategie door om rond één Pepco-format te opereren.

  • icon
    Algemeen17 december, 2025
    Cora-projecten zijn opsteker voor Belgische winkelvastgoedmarkt

    De herontwikkeling van de Cora-sites geeft de Belgische winkelvastgoedmarkt een boost, ziet vastgoedadviseur JLL. Ook elders creëert de recente stopzetting van enkele retailketens groeikansen voor ambitieuze nieuwkomers.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN