RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Colruyt Group
  • Onderwerpen duurzaamheidLogistiek
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Colruyt belooft emissievrij transport tegen 2035

icon
Algemeen21 november, 2022

Zowel voor het eigen transport van en naar de winkels, als naar de distributiecentra via leveranciers, gaat Colruyt Group volop inzetten op elektrische vrachtwagens en voertuigen op waterstof.

Sleutelrol voor transport

De afgelopen vijf jaar wist Colruyt Group zijn CO2-uitstoot met 25% te verminderen, tegen 2030 wil het bedrijf de emissie met nog eens 42% naar beneden krijgen. Transport speelt daarbij een sleutelrol: iets meer dan een kwart van de totale uitstoot van de groep komt immers uit het brandstofverbruik van de eigen vloot, ‘goed’ voor 23.797 ton CO2-equivalent.

Daarom zullen elektrische voertuigen en voertuigen op groene waterstof in de nabije toekomst de norm worden. De retailer gelooft dat een combinatie van verschillende alternatieve brandstoffen essentieel is: de nadelen van de ene technologie worden dan opgevangen door de voordelen van de andere technologie, zoals bijvoorbeeld laadtijd, inzetbaarheid en infrastructuuraanpassingen.

Voorloper

“We geloven dat elektrisch rijden de brede norm kan worden, het raakt steeds meer ingeburgerd, ook in een professionele context. Waterstof zal daarnaast een essentiële rol spelen in de industrie, in logistieke processen én in transportactiviteiten”, zegt CEO Jef Colruyt.

Colruyt Group noemt zichzelf een voorloper: het bedrijf startte al in 2005 met onderzoek naar elektrische vrachtwagens voor stille leveringen, testte als eerste in Europa heavy duty-prototypes op waterstof en testte stille levering in stedelijke context met een 44-ton zware elektrische truck. Solucious, de foodservicegroothandel van Colruyt Group, investeerde recent in vijf elektrische, gekoelde vrachtwagens voor het bevoorraden van ziekenhuizen, horecazaken en bedrijven in het Brusselse.

“Vijf na twaalf”

Daar houden de ambities echter niet op: zowat 60.000 ton CO2-equivalent komt voort uit het vrachtvervoer door onderaannemers, en het allergrootste deel komt van vrachtvervoer dat eerder in de waardeketen plaatsvindt: naar inschatting 600.000 ton. Alle schakels in de keten moeten mee in de transitie, zowel de schakels voor als na de winkel. Colruyt Group zal dan ook in gesprek gaan met transporteurs en leveranciers over de hele keten.

“Het klimaat zet je niet op pauze, ook al zijn er tal van bijkomende zaken op de agenda voor ons als grote retailer. Het was in oktober nog tien graden te warm voor de tijd van het jaar en ook afgelopen zomer was duidelijk anders. We zijn ervan overtuigd dat we als bedrijf moeten blijven investeren in initiatieven die positief bijdragen tot het klimaat en een beter leefmilieu, want het is op dat vlak vijf na twaalf”, aldus nog Jef Colruyt.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen28 mei, 2025
    Moederbedrijf Temu ziet winstdaling door handelsoorlog

    Als gevolg van Amerikaanse invoertarieven, maar ook van toegenomen concurrentie op de Chinese thuismarkt, daalde de winst van PDD Holdings, het moederbedrijf van de koopjesapp Temu, met 50%.

  • icon
    Algemeen27 mei, 2025
    Retailevenement in Parijs van start op cruciaal moment

    (Publireportage) Vijf jaar geleden stonden retailexperts in de rij om voorspellingen te doen die achteraf zeer onnauwkeurig bleken, over de toekomst van de detailhandel in een tijd waarin online boodschappen boomden en de rol van supermarkten in twijfel werd getrokken omdat de pandemie de onlineverkoop van eten, drinken en essentiële...

  • icon
    Algemeen27 mei, 2025
    Hema verjongt aan vooravond van honderdste verjaardag

    Liefst 125 Hema-winkels kregen vorig jaar een nieuw jasje. Met succes, want de bijna honderd jaar oude keten groeide in 2024 met 2% en wist ook meer jongeren aan te trekken.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN