RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Colruyt, Casa, Kruidvat en ZEB in de prijzen op RetailDetail Night 2019

icon
Algemeen29 november, 2019

Sterke identiteiten worden beloond, ook in de retail. Op een volgeladen RetailDetail Night gisterenavond werden merken die hun nek uitsteken gevierd en gelauwerd, omdat toch heel wat retailers dit “jaar van lopende zaken” trachtten te overstijgen.

 

De Japanner in Jef Colruyt

Wat hebben Japanners gemeen met Colruyt? Ze hebben allebei een duidelijke identiteit, meent Jef Colruyt. De CEO van de Colruyt Group – en toevallig (echt waar) net verkozen tot Captain of the Year 2019 – besteeg het podium met een eigenzinnige keynote over de cultuur in ‘zijn’ bedrijf. Eigenzinnigheid zit nu eenmaal in de waarden van Colruyt Group, aldus de topman.

 

Zo droomt hij er bijvoorbeeld van om tegen 2030 koolstofneutraal te zijn. De optimist is niet zomaar het archetype dat bij Colruyt hoort, zoals bleek uit een denkoefening om de cultuur en identiteit van het bedrijf te definiëren. Waarom zo’n denkoefening belangrijk is? Toen het bedrijf nog kleiner was, waren er sterke persoonlijkheden die het voorbeeld stelden en zo de cultuur vormgaven, ziet Jef Colruyt. Nu er echter meer dan 29.900 medewerkers zijn, moet iedereen ambassadeur zijn.

 

Zeker in tijden van sociale media en ‘fake news’ is het volgens de topman goed om te weten wie je bent: dat helpt ook in de keuzes die het bedrijf maakt. Zo betekent mensgericht zijn dat Colruyt wil zorgen voor een goede omgeving en samenleving, terwijl de retailgroep door zijn eigenzinnige en rationele karakter ver weg blijft van kopieergedrag.

 

Hardlopers in jaar van lopende zaken

Wie ook beloond werd voor zijn eigenzinnige karakter, is Kruidvat. De drogisterijketen mag zich de eerste Favoriete winkel van de Belgen noemen, de nieuwe niet-commerciële consumentenaward waar de Belgen meteen massaal op hebben gestemd. Met de eveneens nieuwe Customer Centricity Award ging ZEB aan de haal, met dank aan het slimme gebruik van data bij de retailer. Folder van het Jaar werd dit jaar Casa, die volgens de jury in zijn folders steeds meer inzet op content en inspiratie.

 

Toch niet slecht voor wat Gino Van Ossel het “jaar van de lopende zaken” noemt. 2019 leek erg op de vorige jaren, meende de Vlerickdocent in zijn jaaroverzicht. Opnieuw zijn een aantal retailers verdwenen uit het straatbeeld, waren er heel wat wissels aan de top en ging het van de ene doorstart naar de andere herstructurering. 

 

Retail staat in de uitverkoop

Het was ook het jaar van 1+2 gratis, zag de marketingprofessor: Black Friday belooft groots te worden, want de consument blijft gretig op koopjesjacht, tot spijt van wie het benijdt. Maar is dat ook niet de schuld van de retail, die het consumenten gewoon maakt om altijd alles met korting te kopen? De retailers doen het trouwens zelf ook, nu heel wat ketens in de uitverkoop staan en tegen stuntprijzen van hand veranderen.

 

Blijf toch vooral investeren, raadt Van Ossel aan. Hij wenst de sector drie dingen toe voor een geslaagd 2020: fijne klanten, veel creativiteit en waanzinnig veel energie. RetailDetail neemt het advies alvast ter harte met volgend jaar de opening van een gloednieuw levend retaillaboratorium op de Meir in Antwerpen: op 5.500 m² kunnen zowel retailers en merken als consumenten vanaf volgend jaar zelf de toekomst ontdekken in Foster en Retailhub 2.0.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN