RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Colruyt stopt met Collishop

icon
Algemeen7 september, 2020

Colruyt trekt de stekker uit zijn non-foodwebshop Collishop om het non-foodaanbod te kunnen verderzetten via de duidelijker omlijnde dochters als Dreambaby. Vanaf 9 november zal de algemene verkoop van non-food op het platform stoppen, al benadrukt de Halse retailer dat Collishop Professional wel zal blijven bestaan, en dat er geen banen verloren gaan.

 

“Geen besparingsoperatie”

De toekomst is aan online specialisten, zegt Colruyt: de webverkoop zal zich gaan toespitsen in Dreambaby, Dreamland, Fiets! en de bad- en bedtextielverkoper MyUnderwear24. De Colruyt-winkels zelf zullen instaan voor de verkoop van de producten die te maken hebben met voeding (“koken en tafelen”). Het is geen besparingsoperatie, heet het in Halle: de groep zal blijven investeren in online, maar dan wel in duidelijk omlijnde, “gepaste winkelconcepten” die kunnen inspelen op “de evoluerende behoeften van de consument.”

 

Webwinkel Collishop werd al in 1983 opgericht en groeide, volgens de Halse retailer uit tot een van de grootste webwinkels van België. Om de structuur van de Colruyt Group te verduidelijken, kiest de retailgroep nu echter voor de duidelijke vlaggenschepen Dreambaby, Dreamland, Fiets! en MyUnderwear24, waardoor Collishop terugplooit op dienstverlening aan bedrijven en kinderdagverblijven. 

 

Het Collishop-afhaalpuntennetwerk in Colruyt-winkels wordt ook niet afgebouwd, maar zal blijven dienen voor de bestellingen via de zusterwebshops. Wegens dit alles verwacht de groep ook geen significante impact op zijn omzet. Online is sowieso “maar” goed voor 5% van de retailomzet van Colruyt Groep (exclusief brandstoffen), en komt dan nog vooral door Collect&Go. 

 

Niet rendabel

“Je ziet dat er in het e-commercegebeuren aan de ene zijde een aantal zeer grote internationale platforms ontstaan, en aan de andere kant van het spectrum specialisten. Wij kiezen er in onze strategie voor om in te zetten op categorieën waarin we echt relevant willen zijn”, zegt non-fooddirecteur Dieter Struye aan RetailDetail. “Dus in plaats van een breder assortiment te voeren zoals Collishop, kiezen we echt voor onze specialisten. Die richting willen we verder uit.” De topman zegt sterk te geloven in het omnichannelluik: “De combinatie van de beleving in onze fysieke winkels enerzijds en het gemak van e-commerce anderzijds wordt belangrijker in de toekomst.” 

 

“Het is geen geheim dat Collishop de voorbije jaren niet rendabel was”, geeft hij toe, “en we zagen ook niet de mogelijkheid om het in de komende periode wel rendabel te krijgen. Als je strategische keuzes maakt, moet je eerlijk durven zijn in het belang van je stakeholders, en dan moet je je middelen inzetten waar ze nuttig kunnen zijn. Het is dus een manier om non-food duurzaam rendabel te houden: we gaan ervan uit dat we dat beter kunnen via specialisten, om tegelijk relevant en rendabel te zijn.”

 

400 afhaalpunten

Of er nu iets verandert aan de omnichannelaanpak van de non-food speciaalzaken binnen Colruyt Group? “Daar waren we al mee bezig: die specialisten zijn al online aanwezig en we gaan daar nu verder onze middelen en onze aandacht op focussen. We geloven in dat verband ook in de kracht van de groep, met meer dan 400 afhaalpunten voor non-food. Dat blijven we nog uitbreiden.” De afbouw van Collishop betekent mogelijk wat omzetverlies voor de groep, maar als je niet rendabel bent en je hebt niet het gevoel dat je relevant bent voor de klant, dan moet je keuzes maken, zegt Struye. 

 

Recent investeerde Colruyt in zijn non-food activiteiten met de acquisitie van Fiets! en zeer recent nog met een verhoging van de participatie in modeketen ZEB. Kijkt de groep naar mogelijkheden om het aantal specialisten nog uit te breiden met verdere acquisities? “Er zijn geen concrete projecten, maar als er zich interessante opportuniteiten aandienen die passen binnen het ecosysteem van Colruyt Group en die relevant zijn voor de klant, dan hebben we interesse. Het mooiste voorbeeld is inderdaad Fiets!, waarin we vorig jaar geïnvesteerd hebben.”

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Target en Walmart onderuit: kunnen Amerikaanse retailers importtarieven “gewoon opeten”?

    De Amerikaanse retailreus Target ziet zijn omzet dalen en verlaagt zijn verwachtingen voor het hele jaar. Walmart-CEO Doug McMillon waarschuwde al de ‘Trump-tarieven’ de prijzen zullen doen stijgen, en haalde zich daarmee de woede van de president op de hals. Stevent de Amerikaanse retail af op een crisis?

  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Waarom merken en retailers samen op zoek moeten naar hun meest waardevolle klanten

    Shoppers die trouw zijn aan een merk, zijn doorgaans ook trouw aan de retailer waar ze dat merk kopen. Beide partijen hebben er dan ook alle belang bij om op basis van gedeelde klantdata op hun meest waardevolle klanten te focussen.

  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    Cyberaanval kost Marks & Spencer 300 miljoen pond

    De gevolgen van de recente cyberaanval zullen nog tot in juli voelbaar blijven, waarschuwt Marks & Spencer, dat een impact van zowat 300 miljoen pond (355 miljoen euro) verwacht op de operationele winst.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN