RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe Polette de Zara van de brillen wil worden

icon
Algemeen25 juni, 2018

Excentrieke designmonturen voor geen geld, online besteld en rechtstreeks geleverd vanuit de fabriek in China: Polette gaat voor niets minder dan disruptie in de optiekwereld. Het fast-fashion brillenmerk wil de wereld veroveren.

 

Naar de tandarts

Na Parijs, Rijsel, Amsterdam en Utrecht heeft nu ook Brussel een fysiek verkooppunt van het optiekmerk dat een heuse revolutie wil veroorzaken in de brillenwereld, maar zeg niet zomaar winkel tegen een ‘connected showroom’. Klanten kunnen hier de gekste brilmonturen passen, een gratis oogmeting laten uitvoeren, hun bril personaliseren, maar niet meenemen: je bestelling wordt twee weken later thuis geleverd, rechtstreeks vanuit de fabriek in China.   

 

“In 2011 zijn we gestart als een exclusief onlineconcept. Niemand geloofde toen dat je brillen online kon verkopen, maar we hebben wel navolging gekregen. Sinds 2015 openen we showrooms in grote steden. Die dragen bij tot onze bekendheid en ons merkimago. Ja, winkels kosten geld, maar we spenderen ook fortuinen aan Google”, zegt medeoprichtster Pauline Cousseau. “We willen vooral geen winkels als alle andere openen. Naar de opticien gaan, dat was voor mij altijd een beetje als naar de tandarts gaan. Dat moest leuker kunnen. Bij ons kan je ontspannen rondlopen, monturen uitproberen, de QR code scannen en bestellen, of je laten adviseren door een van onze gediplomeerde opticiens.”

 

Bril als modeaccessoire

Voor géén geld bovendien: “Alle brilmonturen en lenzen worden in China gemaakt, zonder uitzondering. Ook die van de chique merken die beweren dat ze uit Italië komen. En de productie kost minder dan 10 euro. Dus waarom zou je 400 euro betalen? We democratiseren de sector. We willen modieuze brillen bereikbaar maken voor iedereen, net zoals Zara dat doet met mode. Ik wil de Zara van de brillenwereld worden. Iedereen heeft het recht om Polette te ontdekken. Een bril is een modeaccessoire, hij onderstreept je persoonlijkheid. Bij ons komen mensen twee tot drie keer per jaar een nieuw model kopen. Zoals ze schoenen kopen.”

 

Je vindt bij Polette al een montuur plus glazen vanaf 14,95 euro. Kan dat wel, zo’n lage prijs, zonder toegevingen aan de kwaliteit? Het punt is dat het bedrijf alles in huis doet: door rechtstreeks van fabriek naar klant te leveren, elimineren ze de vele tussenpartijen die ervoor zorgen dat de prijs van een bril oploopt. “Onze monturen zijn even goed als die van iedereen. We gebruiken de beste kwaliteit acetaat. Het Franse televisiestation France Deux liet een blind labo-onderzoek uitvoeren: wij hadden de beste kwaliteit en de laagste prijs. Mijn zakenpartner Pierre Wizman en ik spreken allebei Chinees, we staan heel dicht bij onze fabrikanten, ze kunnen ons niks wijsmaken! We zijn er ons van bewust dat we zonder kwaliteit niet kunnen blijven groeien. Underpromise and overdeliver, dat is ons motto.”

 

Naar New York?

De keuze voor een vestiging in Brussel is logisch, vindt Cousseau: “Brussel is een internationale stad met cachet. We vonden hier aan de Grasmarkt een heel leuk pand, goed gelegen. Soms moet je geluk hebben.” Het merk wil nog meer showrooms openen, maar fysieke locaties zullen zich wel beperken tot de grote wereldsteden. “In Frankrijk zouden we nog Lyon kunnen overwegen, en verder willen we zeker naar Londen, Berlijn, Barcelona… En New York zou geweldig zijn, dat is echt een droom!”

 

In de showrooms vind je dezelfde brillen als online. Het aanbod omvat goed 800 modellen, wekelijks komen er 15 nieuwe designs bij. “Onze monturen zijn uniek, onderscheidend, wat excentriek ook. Ze hebben karakter. Onze klanten willen niet met dezelfde bril rondlopen als iedereen.” De communicatie verloopt momenteel vooral via sociale media, maar “We hebben ook veel oudere klanten, we zijn er echt niet enkel voor de hipsters. Dus op termijn zou ik graag ook tv-reclame gaan maken. Maar dan wel op onze manier.”

 

Eenvoud en transparantie

Polette wil de dingen namelijk anders doen, weg van de platgetreden paden. Het merk staat voor transparantie: inzake prijs, herkomst, communicatie… Maar ook voor eenvoud, in het design en in de showrooms. Legplanken tegen de muren, veel meer omvat het winkelontwerp eigenlijk niet. Dat is kostefficiënt en moduleerbaar. Het laat Polette toe om de inrichting makkelijk te wijzigen. “We zijn ooit met niks begonnen. Een euro is een euro”, klinkt het.

 

De ondernemers doen het al die tijd overigens zonder investeerders, en als het van Cousseau afhangt, komen die er ook niet in. “Je ziet toch vaak dat een onderneming haar ziel verliest als er financiers in het spel komen. Wij zijn gepassioneerde ondernemers, we geloven niet in een corporate bedrijfscultuur of in hiërarchie. Al onze medewerkers zijn micro-entrepreneurs.” Het hoofdkantoor bevindt zich in Amsterdam. Is dat geen opmerkelijke keuze, voor een Frans bedrijf? “Nee, we zijn geen Frans bedrijf, we zijn internationaal, onze voertaal is Engels. En in Parijs vind je onvoldoende goeie mensen die Engels spreken, vandaar.” Het zegt wat over de onbescheiden ambities van het merk: Polette wil de wereld veroveren. “The sky is the limit,” lacht Cousseau. Je ziet dat ze het meent.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen24 juni, 2025
    Opinie: “De nieuwe retailstrategie: denk als een merk, handel als een uitgever”

    Wie vandaag wil overleven, moet méér zijn dan een retailer. Je moet denken als een merk, handelen als een retailer én werken als een uitgever. Klinkt ingewikkeld? Geen zorgen, ik leg het je stap voor stap uit.

  • icon
    Algemeen20 juni, 2025
    “Wees de gids voor je categorie”: inzichten vanop het Category Management Congress

    De gouden driehoek tussen retailer, shopper en leverancier: dat is waar de magie plaatsvindt, aldus dagvoorzitter Luc Desmedt van LD&Co. Die drie partijen waren evenwichtig vertegenwoordigd in het gevarieerde programma van het Category Management Congress op 19 juni bij RetailDetail.

  • icon
    Algemeen20 juni, 2025
    Mode en horeca tillen El Corte Inglés naar hogere winst

    El Corte Inglés boekte vorig jaar een solide winstgroei. Vooral huismerken en e-commerce leverden het Spaanse warenhuisconcern meer marge op, terwijl mode en horeca fysieke trekkers waren.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN