RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Europese e-commerce blijft fors groeien

icon
Algemeen12 juni, 2019

E-commerce blijft in Europa pijlsnel groeien: in 2019 wordt een online omzet van 621 miljard euro verwacht, 13% meer dan vorig jaar. De angst om online te kopen smelt als sneeuw voor de zon.

 

België blijft achteraan hinken

De Europese B2C e-commerce haalt in 2019 een omzet van 621 miljard euro, zo becijferen vakfederaties Eurocommerce en Ecommerce Europe in een nieuw jaarrapport. De dubbelcijferige groei is vooral te danken aan West-Europa: die regio is inmiddels goed voor 66% van alle Europese e-commerce. Vorig jaar was B2C e-commerce al goed voor 3,82% van het bruto nationaal product in West-Europa. 

 

Hoewel Noord-Europa de hoogste internetpenetratie heeft, is die inmiddels ook in West-Europa bijna compleet met 92,3%. In België heeft 90% van de mensen toegang tot het internet. Onder hen kocht vorig jaar 67% online, waarmee België weliswaar in het midden van de Europese rangschikking bengelt maar het slechtst van alle West-Europese landen scoort. Nederland hoort bij de kopgroep met 84% onlineshoppers.

 

Bol.com domineert Nederland én België

Onlineshoppende Belgen kopen 64% in andere EU-landen, 19% daarbuiten. Ze zijn zo euro-trouwer dan Nederlanders, die slechts 42% in EU-landen kopen en 32% elders. Nederlanders kopen wel 10% meer op de thuismarkt – zo’n kwart van alle online aankopen. De grootste thuisshoppers zijn de Turken, die überhaupt slechts 14% in het buitenland kopen. 

 

De online omzet steeg in Nederland vorig jaar met 5,3%. Bijna de helft gaf er de voorkeur aan pakjes overdag thuis te laten leveren. Onder de bestverkopende webshops steekt Bol.com er met 1.220 miljoen euro omzet met kop en schouders bovenuit. Coolblue en Zalando volgen met respectievelijk 884 miljoen euro en 670 miljoen euro. Van de zeven grootste onlineverkopers zijn vier Nederlands.

 

Ook in België staat Bol.com op de eerste plaats, met 386 miljoen euro Belgische omzet. Coolblue en Amazon.fr volgen met 322 en 153 miljoen euro. De enige Belgische speler in de top zeven is hekkensluiter Vandenborre. De helft van de Belgen geeft er overigens de voorkeur aan met Bancontact te betalen, tegenover 46% met kredietkaart. 64% kiest voor thuislevering. 

 

Weinig tot geen obstakels

Over heel Europa gezien is Amazon de grootste, al is in Centraal-Europese landen en ook Portugal AliExpress al de grootste. Spanjaarden, Portugezen en Hongaren maken zich weliswaar zorgen om de veiligheid: liefst een op vijf durft daarom niet online te shoppen. In die landen leven ook andere vertrouwensissues het sterkst. 

 

Opvallend is dat in de meeste West-Europese landen weinig tot geen obstakels worden ervaren: slechts 1% van de Belgen vreest problemen met de levering en maar 5% van de Nederlanders valt over onlinebetalingen. Nog maar 17% van Belgen koopt niet online omdat ze liever fysiek shoppen, onder de Nederlanders is dat 11%.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN