RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

icon
Algemeen23 februari, 2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

 

Grote stappen

Coolblue is in volle ontwikkeling, geeft de manager aan. “We zijn actief in een groeiende markt en we groeien sneller dan die markt. In de Benelux werken nu zo’n 3.000 mensen voor Coolblue, waarvan zowat één tiende in België. We nemen dus flinke stappen als bedrijf. We worden groter, maar we behouden wel onze cultuur: onze oprichter ademt dat uit en het management bewaakt dat. We dragen hier geen pak en das en noemen elkaar geen meneer. Wel doen we allemaal ons stinkende best om onze klanten blij te maken.”

 

Vorig jaar zette Coolblue de stap naar het Franstalige landsgedeelte, wat betekent dat het bedrijf nu ook Franstalige medewerkers aanwerft. Toch een wat andere cultuur? “Op zich is het cultuurverschil niet groter dan dat tussen Nederland en Vlaanderen. Volgens mij kunnen onze toon en stijl wereldwijd werken. Humor is universeel. Hier en daar moet je wel wat bijsturen, precies daarom nemen we ook lokale mensen aan. Dus komen er ook een Franstalige praatjesmaker en Franstalige woordverwonderaars. We hebben overigens nog geen concrete targets gezet voor Franstalig België. We willen niet te snel gaan: eerst leren, de klantreis zo goed mogelijk maken. Maar ik twijfel er niet aan dat het zal lukken, als we maar goed luisteren naar onze Franstalige klanten. We krijgen nu veel waardevolle feedback.”

 

Service en beleving

In Zaventem is de derde fysieke winkel meer dan één jaar open, en hij ontvangt ook Franstalige klanten. “Het is een piste om te bekijken of we ook een of meer winkels in het zuiden kunnen openen.” Voorlopig echter blijft de teller op drie. Hoeveel winkels Coolblue uiteindelijk ambieert? “Zoveel als de klanten vragen. Hoe ver willen ze rijden? We kijken naar verkoopcijfers, omzetpotentieel, vragen van klanten. We hebben momenteel geen concreet plan voor een bijkomende opening.”

 

Fysieke winkels vervullen verschillende functies voor Coolblue. “Service lijkt me de belangrijkste. Stel, je hebt een nieuwe iPhone besteld en wanneer je het toestel thuis uitpakt blijkt het niet te werken… dan is een winkel van goudwaarde in de klantreis. We ruilen hem meteen om. Dat voegt waarde toe. Verder komen mensen naar de winkels om advies. We doen al veel online op dat vlak, maar bijvoorbeeld een beamer juist instellen is niet zo simpel, dan kan een gesprek met de verkoper wel helpen. Voor sommige mensen is het ook een troef dat ze in de winkel kunnen betalen met cash, of met ecocheques. En er is het belevingsaspect: bepaalde producten moet je zien. Het verschil tussen een oled en ultra hd scherm kunnen we online niet echt demonstreren, dus tonen we veel schermen in onze winkels. Hetzelfde geldt voor hoofdtelefoons: we kunnen je niet vertellen hoe ze klinken, dat moet je zelf komen ervaren.”

 

Klantgericht ondernemen

De klant verwonderen, voortdurend de verwachtingen overtreffen, daar ligt voor Coolblue de sleutel. De opmerkelijke groei van het bedrijf is niet zozeer het resultaat van een uitbreiding van het assortiment, het aantrekken van meer klanten of het vergroten van het afzetgebied. “Groei is vooral het resultaat van onze missie: klantgericht ondernemen. Als mensen heel erg tevreden zijn over ons, dan vertellen ze dat verder aan anderen uit hun omgeving. Die hoge net promoter score is onze belangrijkste drijver en ook onze belangrijkste KPI.”

 

Daarom heeft de retailer de dienst CoolblueBezorgt gelanceerd, voor witgoedleveringen. “Die service helpt ons om nog meer controle te krijgen over de volledige klantreis. We slagen erin klanten te verwonderen met het leveren van een wasmachine, stel je voor! Onze mensen worden opgeleid om geduldig en met de glimlach het toestel te installeren, in te stellen en de werking uit te leggen aan de klant. Voor de levering geven we een tijdvak van één uur, zodat je niet de hele dag moet thuisblijven. Mocht er toch onvoorzien vertraging zijn, dan verwittigen we tijdig. En het is gratis bovendien.”

 

Banen creëren

Nu ja, gratis bestaat uiteraard niet. Het is, met andere woorden, een investering, die zich terugbetaalt in klanttevredenheid. “Want we willen niet enkel klanten blij maken, we willen ook geld verdienen. Klanten die enthousiast zijn over Coolblue, plaatsen hun volgende bestellingen haast blindelings bij ons. Mensen die op een familiefeestje vertellen hoe goed ze door ons zijn geholpen, maken weer andere mensen enthousiast. Onze investeringen in traditionele media zijn aan de lage kant, we zetten meer in op onze eigen afdeling die voor glimlachjes zorgt bij onze klanten. Denk aan onze opvallende dozen. Alleen al bij het zien van onze blauwe busjes vol hilarische opschriften, bezorgen we je een glimlach. Daarin blijven we investeren.”

 

Waarna Matthias De Clercq toch een laatste kanttekening plaatst: “Ik wil toch even benadrukken dat ook de Belgische economie mee profiteert van onze groei. We werven Belgische mensen aan, we creëren hier banen. We hebben vorig jaar beëindigd met 100 mensen, en dit jaar hebben we er al meer dan 150 aangeworven. De kritiek op buitenlandse e-commercespelers is me bekend. Maar ons distributiecentrum staat nu eenmaal in Tilburg omdat we van daaruit het best zowel het noorden van Nederland als het zuiden van België de volgende dag kunnen beleveren. Met cultuur of wetgeving heeft dat niet zoveel te maken, daar vind je uiteindelijk wel oplossingen voor.”  

 

 

Op 1 maart spreekt Matthias De Clercq van Coolblue op het RetailDetail Omnichannel Congress. Andere sprekers zijn onder andere Jan Huysmans (Bol.com), Hans Carpels (Euronics International), Lionel Soccal (Google), Carole Lamarque (Duval Union), Thierry Moubax (Bpost) en Gino Van Ossel (Vlerick Management School). Reserveer hier snel je tickets!

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen28 mei, 2025
    Moederbedrijf Temu ziet winstdaling door handelsoorlog

    Als gevolg van Amerikaanse invoertarieven, maar ook van toegenomen concurrentie op de Chinese thuismarkt, daalde de winst van PDD Holdings, het moederbedrijf van de koopjesapp Temu, met 50%.

  • icon
    Algemeen27 mei, 2025
    Retailevenement in Parijs van start op cruciaal moment

    (Publireportage) Vijf jaar geleden stonden retailexperts in de rij om voorspellingen te doen die achteraf zeer onnauwkeurig bleken, over de toekomst van de detailhandel in een tijd waarin online boodschappen boomden en de rol van supermarkten in twijfel werd getrokken omdat de pandemie de onlineverkoop van eten, drinken en essentiële...

  • icon
    Algemeen27 mei, 2025
    Hema verjongt aan vooravond van honderdste verjaardag

    Liefst 125 Hema-winkels kregen vorig jaar een nieuw jasje. Met succes, want de bijna honderd jaar oude keten groeide in 2024 met 2% en wist ook meer jongeren aan te trekken.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN