RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

De Bijenkorf ziet omzet met 15% groeien

icon
Algemeen5 september, 2019

De Nederlandse warenhuisketen De Bijenkorf zag zijn omzet in de eerste helft van het jaar stijgen met 15%. Het geheim? “Onderscheidend vermogen”, zegt topman Giovanni Colauto.

 

Onlineverkoop +19%

Van een opvallende tegenstelling gesproken: eind augustus raakte bekend dat de Canadese warenhuisketen Hudson’s Bay, de opvolger van het ter ziele gegane V&D, het na nog geen twee jaar voor bekeken houdt in Nederland. Eind december gaat in alle vijftien vestigingen het licht uit.Nog geen week later publiceert die andere warenhuisketen, De Bijenkorf, zijn prima halfjaarresultaten.

 

De Bijenkorf kreeg de voorbije zes maanden 6% meer bezoekers over de vloer. Die kwamen niet enkel kijken, zo blijkt: “In het eerste half jaar ging de omzet met 15% omhoog”, zegt Colauto in De Telegraaf. “Online stegen de verkopen met 19% en in de winkels met 13%. Als je in ogenschouw neemt dat het moeizaam gaat in de retail, kun je zeggen dat we een prima prestatie hebben neergezet.” Ook de winst is gestegen, maar meer details geeft de CEO niet.

 

Gevraagd naar een verklaring voor dat succes, twijfelt Colauto niet: “Het is een samenspel van zaken. We hebben veel winkels verbouwd en op die afdelingen zie je een omzetgroei. Maar het is ook een combinatie van goede marketing, het verkopen van de juiste merken die niet overal te krijgen zijn, het leveren van prima service en het hebben van een goede website.” Je moet de juiste keuzes maken, vervolgt de CEO: “Dan kun je in alle segmenten goed geld verdienen, ook in het middensegment. Daarvoor is een onderscheidende collectie nodig. En die verkopen we in panden die bijzonder zijn. Ook dat is belangrijk.”

 

“Tijdig de bakens verzet”

Minstens even belangrijk is het feit dat De Bijenkorf tijdig de bakens heeft weten te verzetten in reactie op de komst van specialisten (als H&M of MediaMarkt) en webshops (als Zalando en Amazon), zo zeggen retailspecialisten in de Nederlandse zakenkrant FD: “De altijd al wat luxere keten is zich gaan richten op het echte topsegment. In Bijenkorftaal heet het dat het warenhuis zijn klanten een ‘premium experience’ biedt. Dat betekent meer dure merken en minder filialen, want in steden als Groningen en Enschede wonen en komen niet genoeg kapitaalkrachtige consumenten om een Bijenkorf draaiende te houden.”

 

“Het luxesegment is maar beperkt van omvang, het is daarom niet voor alle warenhuizen te doen om daar heen te trekken”, zegt Gino Van Ossel van de Vlerick Business School. “Het is belangrijk op tijd te kunnen inkrimpen en e-commerce te omarmen. Wie het eerst heeft geschakeld, redt het.” De Bijenkorf telt momenteel zeven warenhuizen in Nederland en is online actief in eigen land, België en Duitsland. De Belgische webwinkel bestaat al sinds 2015 en behoort er volgens Giovanni Colauto “tot de vijf grootste modewebshops”. De Duitse webshop is gloednieuw.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN