Ook afgelopen jaar sprak RetailDetail met een hele reeks straffe “industry leaders” uit binnen- en buitenland. We blikken terug op 2025 in tien toonaangevende retailgesprekken.
1. De speelgoeddroom van DreamLand
Eén van de grote – en verrassende – winnaars op de Benelux-retailmarkt in 2025 was Nolmans Retail Support, de Limburgse groep die zijn kindje ToyChamp opofferde om onder de naam DreamLand een fors speelgoedoffensief te lanceren nadat het bedrijf een jaar eerder ook Intertoys had overgenomen van Mirage Retail Group. Het succesrecept? “Wij verkopen emotie, dat is onze kracht tegenover online”, aldus topman Koen Nolmans.
2. Ademruimte bij Søstrene Grene
Terwijl interieurketen Casa het loodje legde en Leen Bakker België moest opgeven, gaat het met branchegenoot Søstrene Grene beter dan ooit. De komende twee jaar wil de retailer doorgroeien van 340 naar 500 winkels in Europa. De succesfactoren volgens CEO Mikkel Grene: het combineren van een zintuiglijke winkelervaring met toegankelijke prijzen. “Onze unieke winkelervaring biedt shoppers ademruimte”.
3. Het wow-gevoel van Uniqlo
Forse groei in Nederland en een juweel van een nieuwe flagshipstore in Antwerpen: voor het Japanse Uniqlo, onderdeel van Fast Retailing, is de interactie met klanten in de fysieke winkels van cruciaal belang om de vinger aan de pols van de shopper te houden, vertelt Kaman Leung, operationeel directeur in de Benelux: “Winkels zijn onze voelsprieten in de wereld”
4. De juiste maat bij Hunkemöller
Hunkemöller kreeg afgelopen jaar een nieuwe merkpositionering, een nieuwe identiteit, nieuwe collecties, en een nieuw winkelconcept: CEO Brian Grevy liet bij het bedrijf geen steen op de andere om het merk relevanter dan ooit te maken voor àlle vrouwen. Waarom de retailer meer winkelmedewerkers heeft dan de meeste collega’s? “Zij maken de verandering waar. Wist je dat tot 80% van de vrouwen de verkeerde maat van beha draagt?”
5. H&M berekent de kost van niets doen
Terwijl nogal wat overheden en bedrijven de groene ambities terugschroeven, laat H&M een ander geluid horen. Kosten duurzame investeringen geld? Nee, in plaats van enkel te focussen op onmiddellijke opbrengsten, moeten we toekomstige risico’s voorzien en aanpakken, vindt Ulrika Leverenz, hoofd van Green Investments bij de modegroep: “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”. Een kwestie van grotere kosten in de toekomst te vermijden.
6. Het België-gevoel van Carrefour
Wat met de groeiende onrust over de toekomst van België binnen de groep Carrefour, die recent Italië verkocht en ook Roemenië en Polen te koop heeft gezet? Geen issue volgens Belgisch topman Geoffroy Gersdorff: “Dat de groep elk jaar zijn portfolio evalueert, is normaal. Uit China zijn we vertrokken, in Frankrijk en Roemenië hebben we Match en Cora overgenomen. Onze eigen resultaten zijn onze beste garantie voor de toekomst.” En: “Je moet Belg zijn om de eigenaardigheden van ons land te begrijpen.”
7. Food en fashion vormen één geheel bij Fashion Club 70
Klanten keren terug naar de fysieke winkel, multimerkenboetieks houden goed stand en horeca vormt een natuurlijke aanvulling op de modeactiviteiten bij Fashion Club 70, één van de toonaangevende mode-agenturen in de Benelux. “Maar ook in het luxesegment kunnen de prijsstijgingen niet aanhouden,” waarschuwt CEO Miguel Dheedene.
8. De Vlaamse ambitie van Albert Heijn
Na veertien jaar in Vlaanderen zit Albert Heijn qua marktlaandeel Lidl en Aldi al op de hielen. Daar zal het niet ophouden: “Ik vind dat wij als ambitie moeten hebben om een top drie-speler te worden in Vlaanderen,” zegt directeur België Raf Van den Heuvel. Die groei zal deels komen van e-commerce, maar ook van Delhaize-ondernemers die lokaal hun marktaandeel versterken door ook een Albert Heijn te openen.
9. De make-over van Wijnegem Shopping Center
Wijnegem Shopping Center, het grootste overdekte winkelcentrum van België, heeft de meest ingrijpende make-over achter de rug sinds de start, 32 jaar geleden. “We zagen geen terugloop in bezoekersaantallen tijdens de werken, integendeel: er was zelfs een lichte stijging.” Spraakmakende marketingacties en een sterke focus op service vormen de basis van het succes, zegt algemeen directeur Katrien Geysen.
10. AI verandert e-commerce voor Zalando
Zalando staat aan het begin van een fundamentele koerswijziging. “E-commerce is de afgelopen twintig jaar nauwelijks veranderd”, stelt het digitale modeplatform, maar dat verandert nu allemaal met artificiële intelligentie en aangevulde realiteit. De retailer wil af van de pure transactiegedreven webshop.


