RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen Analyse
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Dit wordt 2024 volgens McKinsey

icon
Algemeen10 januari, 2024
Kathleen Martens & Pieter Reynders, McKinsey

Schaalvergroting, consolidatie, kostenbeheersing en de zoektocht naar alternatieve inkomstenbronnen: dat zijn de prioriteiten voor retailers in 2024, denken Kathleen Martens en Pieter Reynders van McKinsey. Ze zien ook een steeds grotere rol voor AI.

Inflatie en downtrading

In de vijfde aflevering van onze reeks voorspellingen voor het retailjaar 2024 geven we het woord aan partners Kathleen Martens en Pieter Reynders van McKinsey. Zij zien hoe retailers worstelen met een zuinige consument, terugvallende e-commerce en een moeilijke arbeidsmarkt, terwijl ze moeten concurreren op een internationaal speelveld. Retailmedia en AI openen wel nieuwe opportuniteiten.

Wat was voor u de belangrijkste retailgebeurtenis, trend of ontwikkeling in 2023?

Martens: “Zoals aangegeven in ons ‘State of Grocery’-rapport werd 2023 gekenmerkt door inflatie en druk op de retailmarges. Consumenten blijven zoeken naar goedkopere opties om hun uitgaven te beperken, bijvoorbeeld overstappen naar goedkopere retailers of kiezen voor lager geprijsde producten zoals huismerken en promotieartikelen. De impact van “downtrading” verschilt natuurlijk per productcategorie en merk, en in sommige gevallen zien we ook dat consumenten hun aankopen gewoon inperken, zoals bij inrichting voor het huis en kleding. Sowieso was 2023 een piekjaar voor huismerken, met een sterke verhoging van de promo-aankopen. Ons recent onderzoek over consumentensentiment in Europa kadert dit verder.”

Reynders: “Daarnaast zagen we een terugval van twee belangrijke groeimotoren: duurzame consumptie en e-commerce. Uit ons onderzoek blijkt dat Belgische en Nederlandse consumenten zich dit jaar vooral zorgen maakten over inflatie en hun mogelijkheid om rond te komen, wat zich vertaalde in een terugval van de groei van plantaardige vleesvervangers en andere duurzame producten. Tegelijk is ook de migratie van consumenten naar e-commercekanalen, die tijdens de pandemie in een stroomversnelling kwam, enorm afgezwakt.”

Loonkost en arbeidskrapte

Martens: “We zagen ook dat steeds meer retailers worstelen met het garanderen van operationele continuïteit door de toegenomen loonkost en de krapte op de arbeidsmarkt. Zo meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in augustus nog dat 75% van de Nederlandse ondernemers in het algemeen een tekort aan arbeidskrachten ervaart. Volgens het CBS zijn het vooral ondernemers uit de horeca en de retail die het vaaks een personeelstekort ervaren. Deze situatie is herkenbaar voor België.”

Reynders: “Maar we zien ook positieve kansen. In 2023 zagen we de doorbraak van retailmedia als alternatieve inkomstenbron voor Europese retailers. Dit blijkt niet langer voorbehouden voor ‘global tech leaders‘, en zelfs kleinere zogenaamde ‘local champions‘ in de Benelux zijn bezig een retailmedia-arm te ontwikkelen. De winstmarges die retailers kunnen behalen vanuit retailmedia zijn veelal een veelvoud van de marge die ze kunnen behalen met de verkoop van producten – hun klassieke core business. Succes is echter niet gegarandeerd en ondanks het groeiende aantal retailmedianetwerken blijft het afwachten welke modellen op lange termijn adverteerders blijven aantrekken.”

Schaalvergroting en internationalisering

Welke evoluties zullen zich zeker doorzetten in 2024?

Martens: “Heel kort gesteld verwacht ik allereest een verderzetting van de golf in herstructureringen, fusies en overnames die we het voorbij jaar zagen, ten tweede een uitbreiding van de retailallianties en inkoopgroeperingen. Retailers gaan immers verder op zoek naar schaalvergroting en manieren om kosten te besparen om hun marge en kostendruk te compenseren. Verder verwacht ik ook dat de prijsbewustheid hoog zal blijven met een verderzetting van de trends van 2023.”

“Daarnaast kunnen we ook Gen AI niet negeren: in 2023 zagen we al beloftevolle pilootprojecten, en ik verwacht dat we het komende jaar de eerste praktijkvoorbeelden op schaal zullen gaan zien. Voor retail verwachten we deze vooral in klantbeleving, maar ook voor commerciële, logistieke en ondersteunende functies zien we potentieel. AI kan een enorm verschil maken om kosten te verlagen, en ook om de aanhoudende personeelstekorten te compenseren.”

Reynders: “Ik zou nog toevoegen dat we door aanhoudende inflatie en margedruk waarschijnlijk ook een verdere vereenvoudiging en internationalisering van het assortiment zullen zien om zo schaalvoordelen te creëren. Daarnaast verwacht ik vanuit het oogpunt van weerbaarheid ook een meer doorgedreven focus op organische groeicreatie die losstaat van prijspromoties. Het verder ontwikkelen van alternatieve inkomstenstromen – zoals bijvoorbeeld door de eerder benoemde retailmedianetwerken – kan hierbij een mogelijkheid zijn.”

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN