RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Nederlandse landbouweconoom: 'Neen, supermarkten worden niet rijk op de kap van de boer'

icon
Algemeen12 januari, 2021

Boeren verwijten de grote ketens dat ze te weinig krijgen voor hun waar, maar die weerleggen dat. Een Nederlandse landbouweconoom nuanceert de hele discussie. ‘Niemand in de keten verdient buitensporig veel’, stelt Willy Baltussen van de Wageningen Universiteit.

Geen coronabonus voor boeren

Dat de discussie in Nederland nu weer oplaait, is geen toeval. Na een hele periode van discussie vindt er deze week overleg plaats tussen de landbouwers en de supermarktgroepen. De boeren klagen aan dat supermarktketens door hamsterende coronashoppers mooie winsten boekten in 2020. Die winst sijpelde niet door tot bij de producenten van al die voedingsproducten.

 

Dat is natuurlijk geen nieuwe discussie. Confrontaties tussen boze boeren en de eindverkopers van de producten die zij kweken duiken met de regelmaat van de klok op. Recent was er in Duitsland nog een hoog oplopend conflict tussen varkenskwekers en Lidl. Die laatste moest na weken protest – tractorblokkades inbegrepen – plooien en trok zijn inkoopprijzen voor een aantal producten van varkensvlees op.

 

“Het is ingewikkeld”

Ook in Nederland zijn de gemoederen al redelijk verhit geraakt. Sinds oktober 2019 voeren landbouwers regelmatig actie om een waaier aan frustraties aan te kaarten. Aanvankelijk lag de focus op de maatregelen die de regering wilde nemen in het kader van een nieuwe stikstofwetgeving. Maar gaandeweg kwam ook de kwestie van de inkoopprijzen van de grote supermarktketens op tafel. En die tafel staat donderdag bij het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, de Nederlandse supermarktenkoepel.

 

De kans dat de boeren daar zonder meer hun slag thuis zullen halen, is echter klein. De supermarkten verzetten zich tegen de beeldvorming als zouden zij tijdens de coronacrisis rijk zijn geworden. Ze voeren ook aan dat zij op zichzelf maar een beperkte impact hebben op wat de landbouwer aan het andere eind van de keten voor zijn producten krijgt. “De oplossing is ingewikkelder”, stelde Jumbo-topman Frits van Eerd eerder al. En die stelling wordt nu bijgetreden door Baltussen.

 

Winst is redelijk verdeeld

“Alle ketenpartijen maken kosten en vaak ook winst op producten, maar het lijkt erop dat die winst redelijk verdeeld is”, zegt Baltussen aan de Nederlandse krant De Gelderlander. “Er is niemand die echt buitensporig veel eraan verdient. Ook de supermarkten niet.” Baltussen wijst vooral naar de kloof die gaapt tussen aanbod en vraag. “In die situatie zitten we al behoorlijk lang. Supermarkten kunnen daardoor rustig achteroverleunen om producten in te kopen. Ze krijgen, bijvoorbeeld, hun tomaten toch wel en kunnen afwachten tot de laagste prijs.”

 

Een voorstel van Farmers Defence Force, een belangenorganisatie die het licht zag in 2019 tijdens de opbouw naar de protesten, om een soort van keurmerk in te voeren voor supermarktketens die nadrukkelijk inkopen bij Nederlandse boeren, vindt weinig genade. Het CBL merkt fijntjes op dat heel wat van de Nederlandse landbouwproductie sowieso geëxporteerd wordt. En Baltussen noemt dat ‘Farmer Friendly’-label eenzijdig. “De boeren zeggen: ‘Dit is in Nederland geproduceerd’. Punt. En daar moeten supermarkten dan voor betalen.”

 

De kans lijkt klein dat er donderdag zonder meer een oplossing uit de bus komt gevallen. De structurele problemen blijven: overaanbod en een complexe toevoerketen waar elke partij probeert winst te maken. En misschien vooral: een Nederlandse consument die veel belang hecht aan prijs bij het maken van keuzes in de supermarkt.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Temu-eigenaar ontslaat tientallen werknemers na vechtpartij met markttoezichthouder”

    PDD Holdings, het moederbedrijf van koopjesplatform Temu, heeft tientallen medewerkers ontslagen na een ‘incident’ met Chinese markttoezichthouders in Shanghai. Tijdens een inspectie door de State Administration for Market Regulation zouden er fysieke vechtpartijen hebben plaatsgevonden tussen PDD-werknemers en controlerende ambtenaren.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    Pepco Group boekt 8,7% omzetgroei na verkoop Poundland

    De Poolse Pepco Group zag zijn omzet afgelopen boekjaar (tot en met 30 september) met 8,7% stijgen tot 4,52 miljard euro. De vergelijkbare verkoop nam met 2,6% toe. De groep zet zijn strategie door om rond één Pepco-format te opereren.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN