RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

E-commerce nog geen prioriteit voor Action

icon
Algemeen16 november, 2020

De testprojecten die discountketen Action heeft opgezet met afhaalpunten, zijn geen doorslaand succes: de retailer moet het in de eerste plaats hebben van de verkoop in z’n fysieke winkels en blijft inzetten op expansie.

 

Winkels blijven groeien

Zopas publiceerde koopjesketen Action alweer bijzonder sterke cijfers, ondanks de winkelsluitingen als gevolg van lockdowns in verschillende landen. Het coronavirus kan de retailer nauwelijks afremmen. En in tegenstelling tot veel sectorgenoten ziet het bedrijf weinig heil in e-commerce: de fysieke winkels blijven immers sterk groeien, zegt topman Sander van der Laan in De Tijd: “In ons businessmodel is e-commerce in zekere zin nog altijd geen prioriteit. Onze winkels blijven meer klanten lokken, en die kopen ook meer. Vorig jaar groeiden onze bestaande winkels met 5,6 procent.”
 

De CEO ziet dat het model van Action twee sterktes heeft: “We bieden alledaagse producten aan tegen een lage prijs en onze winkels verrassen. Twee derde van het assortiment verandert voortdurend. Door de groei van onze winkels waren we op korte termijn niet geïnteresseerd in e-commerce.”

 

Click & collect boomt niet

Omdat de winkels in België en Frankrijk dicht moesten tijdens de lockdown, besloot de retailer om toch afhaalpunten te openen in enkele Franse winkels en in de regio rond Antwerpen. Een defensieve test die nog geen overweldigende resultaten oplevert, zegt Judia Elkadi, die directeur is van Action België: “Het is nog altijd erg lastig die afhaalpunten te organiseren. Klanten moeten de pakjes buiten afhalen, want binnen mag dat niet. Onze vijf afhaalpunten boomen nog niet. Het is een project op de achtergrond, want onze fysieke winkels slurpen nu al onze aandacht op. We willen ze weer allemaal volledig openen, met ons complete assortiment.”
 

De retailer blijft inzetten op fysieke expansie, al is de sterkste groei in de Benelux nu wel achter de rug. In België wil de discounter van 188 naar 200 winkels evolueren, in Duitsland opent binnenkort de 400ste winkel. Frankrijk heeft Nederland voorbijgestoken als grootste markt. Recent ging de retailer van start in Tsjechië, volgend jaar zijn Italië en Spanje aan de beurt. Over vijf jaar wil Action in twaalf landen winkels hebben, tegenover acht op dit moment. 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 augustus, 2025
    Hoe Noz, opkoper van de Casa-voorraden, wereldleider in voorraadopruiming wil worden

    Noz kocht al voorraden van failliete ketens als Casa, Esprit en Habitat op, maar ziet het in de toekomst grootser. De Franse verkoper van restpartijen gaat voor wereldleiderschap en wil dé outletpartner van merken worden.

  • icon
    Algemeen20 augustus, 2025
    Deze eisen stellen Gen Z en jonge millennials aan e-commerce

    De toekomst van e-commerce ligt in handen van Gen Z en jonge millennials (18-35 jaar). Tegen 2030 zal Gen Z naar schatting goed zijn voor bijna een vijfde van de wereldwijde consumentenuitgaven. Toch dreigt hun ontevredenheid over bezorging de groei te ondermijnen.

  • icon
    Algemeen20 augustus, 2025
    Pinterest wordt (tijdelijk) een tweedehandsshop

    Pinterest gaat tweedehands met Thrift Shop, een tijdelijke winkelervaring waar gebruikers rechtstreeks tweedehands en vintage items kunnen kopen. De digitale pop-up, van 20 augustus tot 26 september, toont hoe het platform steeds nadrukkelijker de grenzen tussen inspiratie en shoppen afbreekt.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen31 juli, 2025
    Blokker-eigenaar Roland Palmer ziet potentieel voor 200 winkels
  • icon
    Algemeen4 augustus, 2025
    JD.com boost Europese expansie met nieuwe naam voor Ochama
  • icon
    Algemeen31 juli, 2025
    Met eerste non-foodwinkel gaat Lidl de strijd aan met Action en TEDi
  • icon
    Mode6 augustus, 2025
    Duitse modeketen Closed vraagt faillissement aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN