RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ook e-commerce valt grotendeels stil

icon
Algemeen7 april, 2020

De coronacrisis laat zijn sporen na in de e-commerce: in Duitsland bijvoorbeeld lagen de online uitgaven in maart bijna 20% onder het niveau van een jaar geleden, al bestaan er tussen de verschillende sectoren gigantische verschillen.

 

Winnaars en verliezers

Globaal genomen is de online omzet in Duitsland in maart met 18,1% gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Door die daling afgelopen maand is de groei van de e-commercesector in het eerste kwartaal van 2020 beperkt gebleven tot 1,5%. De cijfers zijn afkomstig van het Bundesverband E-Commerce und Versandhandel Deutschland.

 

Het komt niet als een verrassing dat de productgroep ‘online diensten’, waaronder bijvoorbeeld de boekingen voor reizen en evenementen vallen, de grootste klap incasseert. De omzet van die categorie is in maart met meer dan 76% teruggelopen. Ook aan horloges en juwelen (-51,6%), kleding (-35,4%) en schoenen (-31,1%) gaven de Duitse online shoppers veel minder geld uit.

 

Crisis in consumentenvertrouwen

“E-commerce is vandaag een normaal winkelkanaal. Daarom laat zo’n crisis in het consumentenvertrouwen zich ook volledig voelen in onze branche. De bewering dat de e-commerce in zijn totaliteit als ‘winnaar’ uit de coronapandemie zou komen, is gewoon onjuist“, zei Gero Furchheim, voorzitter van de sectororganisatie BEVD.

 

Toch zijn er ook enkele sectoren die ten volle profiteren van coronacrisis: zo steeg de online verkoop van medicijnen met meer dan 88% en die van voedingsmiddelen met bijna 56%. Ook drogisterijen (+29%) en doe-het-zelf-ketens (+8%) zagen de online omzet afgelopen maand sterk toenemen.

 

Ook in België bleek eerder al dat de coronacrisis ook zijn sporen nalaat bij webwinkels. Bedrijven die producten verkopen die het leven thuis nuttiger of aangenamer kunnen maken, doen gouden zaken – denk maar aan verkopers van laptops, headsets of yogamatten). Modewebshops daarentegen merken een negatieve evolutie, ook al is die – uiteraard – veel minder scherp dan die bij de fysieke modewinkels.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN