RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

eBay duurzaamste marktplaats, bol.com Europees koploper

icon
Algemeen27 januari, 2021

Hoe duurzaam is online handel? Voor het eerst verschijnt een rangschikking die internationale e-commerce marktplaatsen rangschikt volgens hun duurzaamheidsprestaties. Tweedehands bedrijfsmodellen scoren daarin hoog.

 

Duidelijke doelstellingen

De meest duurzame internationale marktplaats die in Europa actief is, is het Amerikaanse tweedehandsplatform eBay. Op de tweede plaats vinden we Redbubble, een van oorsprong Australisch platform dat kunstenaars en designers toelaat hun creaties wereldwijd te verkopen. De derde plaats is voor Etsy, de bekende marktplaats voor handgemaakte en vintage producten. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Cross-Border Commerce Europe, het platform dat grensoverschrijdende e-commerce in Europa stimuleert.
 

Dat eBay de ranglijst aanvoert, hoeft niet te verwonderen: met een focus op de verkoop van tweedehands producten, is naar schatting zo’n 16% van de inkomsten van de marktplaats groen. Amazon daarentegen richt zich op de verkoop van nieuwe goederen, waardoor het bedrijfsmodel onder het gemiddelde scoort. Toch haalt het bedrijf van Jeff Bezos nog de vijfde plaats dank zij duidelijke doelstellingen met betrekking tot milieuvriendelijke magazijnen, elektrisch aangedreven wagenparken en duurzame materialen, producten en verpakkingen.

 

Amerikaanse dominantie

De top tien wordt gedomineerd door Amerikaanse bedrijven. De best scorende Europese marktplaats in de lijst is bol.com, dat op de achtste plaats staat. Het Franse Leboncoin (10), het Duitse Spreadshirt,(11), het Britse ASOS (14) en FNAC halen de top vijftien. Zalando valt daar net buiten met een zeventiende plaats, Farfetch en Lyst vervolledigen de top twintig.
 

De rangschikking – voluit de “Top 100 Cross-Border Sustainable Marketplaces in Europe” – is  gebaseerd op een score van 100 over tien gewogen KPI’s zoals duurzaamheidsdoelstellingen, bedrijfsmodel, winkelervaring, certificering, last-mile levering en CO2-voetafdruk. De studie houdt rekening met alle soorten B2C, B2B, C2C en P2P online platformen die actief zijn in Europa, uit alle sectoren uitgezonderd reizen.

 

CO2-uitstoot

40% van de marktplaatsen in de top 100 heeft duidelijke en ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen, in lijn met de Europese ‘Green Deal’, zo blijkt uit de analyse. Wel 70% heeft zich aangesloten bij ecolabels of duurzaamheidscertificaten. Het onderzoeksteam kocht en analyseerde producten en concludeerde dat 27% van het aanbod als duurzaam kan worden beschouwd. Marktplaatsen die zich focussen op handwerk en maatwerk door consumenten krijgen een bovengemiddelde score: Depop, Vinted en StockX zijn goede illustraties van dit snelgroeiende segment.
 

Marktplaatsen zagen het afgelopen jaar een toename van 60% in zoekopdrachten naar milieuvriendelijke en ecologische artikelen. Kopers gaan vaker op zoek naar biologisch afbreekbare, herbruikbare en vintage items. Toch streeft ‘slechts’ 40% van de top honderd ernaar om tegen 2025 ten minste 20% duurzame producten en diensten te verkopen. Ze geven de voorkeur aan samenwerking met duurzame logistieke dienstverleners, maar slechts 10% raadt luchtvervoer af. De gemiddelde transportvoetafdruk per item dat wordt geleverd in West-Europa, bedraagt bij Amazon 4,53 kg CO2. Dat is drie keer zoveel als bij eBay, waar de uitstoot 1,5 kg CO2 per product bedraagt.

 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Temu-eigenaar ontslaat tientallen werknemers na vechtpartij met markttoezichthouder”

    PDD Holdings, het moederbedrijf van koopjesplatform Temu, heeft tientallen medewerkers ontslagen na een ‘incident’ met Chinese markttoezichthouders in Shanghai. Tijdens een inspectie door de State Administration for Market Regulation zouden er fysieke vechtpartijen hebben plaatsgevonden tussen PDD-werknemers en controlerende ambtenaren.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    Pepco Group boekt 8,7% omzetgroei na verkoop Poundland

    De Poolse Pepco Group zag zijn omzet afgelopen boekjaar (tot en met 30 september) met 8,7% stijgen tot 4,52 miljard euro. De vergelijkbare verkoop nam met 2,6% toe. De groep zet zijn strategie door om rond één Pepco-format te opereren.

  • icon
    Algemeen17 december, 2025
    Cora-projecten zijn opsteker voor Belgische winkelvastgoedmarkt

    De herontwikkeling van de Cora-sites geeft de Belgische winkelvastgoedmarkt een boost, ziet vastgoedadviseur JLL. Ook elders creëert de recente stopzetting van enkele retailketens groeikansen voor ambitieuze nieuwkomers.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN