RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Het einde van goedkope pakketjes uit China in zicht

icon
Algemeen15 juni, 2020

De tijd van de goedkope pakketjes uit China is voorbij, voorspellen experten van de UAntwerpen. Het verzenden en leveren wordt flink duurder, terwijl het coronavirus ook voor capaciteitsproblemen zorgt. 

 

Een giftige cocktail

De prijs van online aankopen bij goedkope platformen zoals AliExpress en Wish zal binnenkort aanzienlijk stijgen, stellen professor transporteconomie Roel Gevaers en professor luchtvaarteconomie Wouter Dewulf van de UAntwerpen. Zij hebben het in De Tijd over een “giftige cocktail” met vier ingrediënten, die mogelijk een einde maken aan de gouden tijd van dropshipping.

 

Twee elementen zijn rechtstreeks verbonden met (de logistieke gevolgen) van de coronapandemie, met name het grotendeels wegvallen van passagiersvluchten en de grote drukte bij Europese koerierdiensten die momenteel geen ruimte hebben voor goedkope ‘extraatjes’ uit China. Ruim de helft van alle vrachtcapaciteit komt immers van de cargoruimte in passagiersvliegtuigen, en door de sterk verminderde vluchten zijn de prijzen voor luchtpost uit China zowaar vertienvoudigd: van 0,75 naar 7,5 dollar per kilo, aldus Gevaers en Dewulf.

 

Eenmaal in Europa geland, kozen de Chinese platformen soms voor commerciële koeriersbedrijven als DPD en UPS als die hen een gunsttarief konden bieden: omdat een goed gevulde bestelbus altijd meer rendeert dan een halfvolle, konden de Chinezen er weleens een voordelig prijsje bedingen voor de doorgaans dure ‘last mile’.Nu e-commerce piekt door de coronacrisis en er regelmatig zelfs capaciteitsproblemen optreden, valt die piste echter weg.

 

Volgend jaar is het rijk uit

Vooral interessant voor de goedkope webplatformen was de “caritatieve” regeling met de Wereldpostunie: al sinds de jaren 1960 geniet China wereldwijd een kortingstarief voor post, omdat het toen een derdewereldland was (en de regeling niet werd aangepast naarmate China zich tot grootmacht ontwikkelde). Concreet betekent het dat nationale postbedrijven pakketjes uit het land bijna kosteloos – en zelfs met verlies – moeten leveren, zeker voor pakjes onder de twee kilo. Amerikaans president Trump heeft daar nu echter een eind aan gemaakt: vanaf 2021 mogen de landen zelf hun tarieven kiezen. Tegen 2025 zouden de posttarieven daardoor bijna kunnen gaan verdrievoudigen.

 

Tot slot is er de nieuwe belastingregeling van de Europese Unie voor ‘direct-to-consumer’-leveringen, die precies het populaire systeem van dropshipping viseert. Op dit moment hoeft alleen btw te worden betaald op pakketjes boven de 22 euro en gelden invoerrechten pas boven de 150 euro, maar dat verandert vanaf januari 2021: ook op pakjes tot 22 euro moet vanaf dan btw worden betaald – in België zou een pakje dus meteen 21% extra kosten.

 

Het hele zakenmodel van de Chinese onlinespelers, gebouwd op gratis leveringen voor bestellingen van amper een paar euro’s, dreigt dus als een kaartenhuisje in elkaar te vallen. Gevaers en Dewulf voorspellen daarom dat Europese webretailers opnieuw aan kracht zullen winnen, tenzij de Chinezen snel werk maken van een eigen Europese logistieke basis – niet toevallig wat Alibaba betracht in Luik en rivaal JD.com in de haven van Zeebrugge…

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN