RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Kim Evenepoel
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

EssilorLuxottica zet vaart achter winkelverkoop met nakende deadline voor Grandvision-deal in zicht

icon
Algemeen1 juni, 2021

Het Frans-Italiaanse brillenconcern EssilorLuxottica duwt het gaspedaal in voor de verkoop van 350 winkels – waaronder alle GrandOptical-winkels in België – om zijn deal met GrandVision rond te krijgen. Volgens Bloomberg moeten zakenbanken Lazard en Mediobanca de boel verkocht krijgen voor de stilaan krappe deadline van eind juli.

 

Heuse saga

De overname van GrandVision is, sinds het bod van EssilorLuxottica in de zomer van 2019, al uitgegroeid tot een heuse saga, met twee belangrijke verhaallijnen. De eerste is een discussie tussen beide partijen zelf. Die barstte midden vorig jaar – in volle coronacrisis – los, na slechte resultaten van GrandVision. EssilorLuxottica beweerde dat GrandVision te weinig inzage had gegeven in de gang van zaken tijdens de eerste maanden van de pandemie. GrandVision argumenteert dan weer dat EssilorLuxottica gewoon onder de deal – 7,3 miljard euro is niet min in economisch onzekerder tijden – probeerde uit te geraken.

 

Die kwestie zit nu in een arbitrageprocedure. De feitelijke inzet van het dossier: als tegen eind juli van dit jaar de overname niet rond geraakt, vervalt het bod van EssilorLuxottica maar moet de Frans-Italiaanse groep wel een schadevergoeding van 400 miljoen euro betalen aan GrandVision. De klokt tikt dus, en luid.

 

Brillengoliath

Die timing wordt extra onder druk gezet door de andere grote verhaallijn: de ongerustheid van Europa dat een samensmelting tussen beide bedrijven tot een te dominante speler in Europa zou leiden. Bevoegd eurocommissaris Margrethe Vestager maakte zich zorgen over de verticale integratie die zo wordt bewerkstelligd: de fusiegroep zou de keten van montuur en glas tot optiekwinkel en alles ertussen gaan domineren, en het voor concurrenten moeilijk maken om nog op te boksen tegen deze brillengoliath.

 

En dus moet EssilorLuxottica 350 winkels afstoten. De Europese Commissie maakte eerder al duidelijk welke winkels dat moesten zijn: 

  • De 35 winkels van GrandOptical in België, weliswaar zonder de merknaam.

  • 174 winkels in Italië, waaronder de integrale VistaSi-keten.

  • 142 Eyewish-winkels in Nederland, met de merknaam erbij. De Eyewish-winkels die de fusiegroep wil houden, zullen onder een andere merknaam moeten verdergaan.

 

Dat is een stevige brok, die volgens de bronnen van Bloomberg in pre-coronatijden goed was voor een omzet van 160 miljoen euro. En die brok moet in de loop van de komende twee maanden de deur uit: volgens de informatie van Bloomberg – die door geen enkele van de partijen bevestigd wordt – zijn Lazard en Mediobanca dan ook volop informele gesprekken aan het voeren met potentiële overnemers. Die moeten snel concreet worden, zeker met de zomer in het vooruitzicht. Zoniet moet EssilorLuxottica 400 miljoen euro betalen aan een concurrent, zonder dat daar iets tegenover staat.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen15 december, 2025
    [Interview] “Winkelcentra worden enkel aantrekkelijker” (Nicolas Rosiers, Wereldhave Belgium)

    Met de toevoeging van winstgevende diensten, horeca en ontspanning optimaliseert Wereldhave Belgium de rentabiliteit van zijn overdekte winkelcentra. Deputy CEO Nicolas Rosiers verwacht dat er nog shoppingcentra op de markt zullen komen. Mooie opportuniteit Met de acquisitie van het Luxemburgse winkelcentrum Knauf Pommerloch en van shopping Ville2 in Charleroi dit...

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Europa gaat taks van 3 euro heffen op kleine e-commerce pakjes

    De Europese Raad bereikte een akkoord om een belasting van 3 euro in te voeren op pakjes van buiten de EU met een waarde onder de 150 euro. Dat is een reactie op de door retailers als “oneerlijk” beschouwde concurrentie van goedkope Chinese retailers als AliExpress, Temu of Shein.

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Akkoord over nachtwerk in distributie en e-commerce

    Het Belgisch kernkabinet schaft het algemene verbod op nachtwerk af, en versoepelt de regels voor de retail. Wat al in het zomerakkoord stond, wordt nu bevestigd: in distributie en e-commerce is het enkel nog tussen 23.00 en 6.00 uur nachtwerk.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN